Recension av Enemy

Ã…r: 2013
19/5 2014
Recenserad av saggesaliv
A
dam Bell är en helt vardaglig universitetslärare och bor i Toronto.. När han inte undervisar på universitetet, så glider han runt i sin fina lägenhet och har inte något att göra, förutom när tillfället bjuder - ha sex med flickvännen Mary. Livet för Adam är, för en brist på ett bättre ord, ganska tråkigt faktiskt.

Saker förändras när en kollega rekommenderar en film till Adam, något motvilligt går han med på att hyra filmen och ser den en kväll. Initialt ointresserad med filmen, upptäcker Adam något konstigt i filmen: en av skådespelarna, vid namn Anthony St Claire, ser ut som honom, han är identisk med honom, till och med. Denna märkliga upptäckten sätter Adam i en besatthet. En besatthet som ger honom situationer som han själv aldrig skulle ha förväntat.

Om jag säger så här - Eyes Wide Shut och Mulholland Drive mötes en mörk kväll runt 2002, det ena ledde till det andra och helt plötsligt var de ett par. Tiden gick och kärleken växte starkare med åren. Snart så väntades tillskott i familjen och härom året så tillkom den unga vackra Enemy till familjen Shut/Drive.

Detta är den där typen av långsamt plågsamma, mystiska, drömlika - mindfucks-filmer, som jag så djupt avgudar. Jag är så såld på denna filmen att jag kan knäböja och applådera natten lång, om jag hade kunnat busvissla hade jag gjort det också. Wow, shit, helvetet - detta är bra.

Senaste gången vi fick besök av en bra film av det långsamma, plågsamma mystiska slaget, var i Polanskis The Ghost Writer, 2010, men den filmen har inte det som gör Enemy sådär lite extra fantastisk - det surrealistiskt mystiska som gör att vi aldrig riktigt vet vad som händer - vi blir så otroligt djupt mindfuckade igenom hela filmen att vi inte ens vet vad som hände i verkligheten.

Slutet är öppet för tolkning - det finns en tolkning som cirkulerar på internet som skulle kunna vara riktig, jag tänker inte nämna den här då den spoilar filmen, men jag säger att det bara är en väl analyserad tolkning - som mycket väl kan stämma, men nödvändigtvis inte behöver det. För detta är filmen som du efteråt ska sitta och känna dig osäker på vad utkomsten egentligen var - om man direkt efter filmen "säger" att man förstod den helt och hållet, så är man förmodligen bara en stöddig kulturnörd som försöker vara pretto.

Alltså jag vill inte ens kommentera så otroligt världsliga saker som skådespel och foto, som jag egentligen älskar att kommentera i mina recensioner, efter en sådan här upplevelse. Jag ska göra det kort - fotot är drömlikt otroligt, fantastiskt jävla underbart. Skådespel briljeras på alla håll och kanter, från protagonisten/erna Jack Gyllenhaal, till Isabella Rossellinis miniroll. Mélanie Laurent och Sarah Gadon är så underbart fenomenala och sexiga.

Denna filmen har vad jag vill ha, jag vill ha denna filmen. Ett betyg är så jävla onödigt och överskattat, varför behöver filmer klassas med betyg för att vara bra? Nej jag bara skojar, jag ska inte falla in i en anti-betyg period, det blir för jobbigt när jag kommer på att jag vill betygsätta alla mina filmer igen. Stark fyra i betyg, med en närhet så stark till en femma, att jag nästan kan röra den.

saggesaliv 4 har röstat

av saggesaliv