Recension av Angel

År: 2008
19/3 2008
Recenserad av crawler
S
om ett brev på posten dyker Team Colins senaste alster upp på biograferna, och SF håller tummarna för att massorna ska vallfärda till biograferna som vore det självaste schlagerfinalen. Det har ju fungerat förut, så varför inte igen? Ingredienserna är ju desamma: Rolf Lassgård, Rikard Wolff, Jens Fischer bakom kameran och Perry Schaffer vid klippbordet. Och, framförallt, Helena Bergström i huvudrollen. Det verkar bäddat för en dundersuccé – Sweetwater och SF kommer nog att kunna dunka varandra i ryggen och skratta glatt. Om det inte vore för att ”Angel” är en sådan fullkomlig katastrof vill säga. Colin Nutleys bättre filmer har alltid levt på igenkänningsfaktorn. Den som fick människor att hävda att det behövdes någon utifrån för att kunna peka på vad som är så ”typiskt svenskt”. Ibland fungerar det fint, som i hans bästa film, ”Black Jack”. ibland fungerar det över huvud taget inte alls, som i hans överlägset sämsta film, ”Angel”.

Historien är vansinnigt ointressant: Angel är en före detta internationell rockstjärna, som desperat försöker upprätta sin status. Hennes man och manager, Richard, kommer på att de ska iscensätta hennes självmord, för att på så sätt skjuta skivförsäljningen i höjden. Sedan ska det enligt pressmaterialet följa en ”resa som leder mot någon form av katastrof”, som ”trots det väcker en fascination hos betraktaren”. Det är inte riktigt sant. Vad som däremot följer är en rad illa sammanhållna scener staplade på varandra, där antingen Lassgård, Bergström eller Wolff pratar jättemycket (och gärna fäller in ett par svengelska fraser i stil med ”the show must go on” eller ”det är rock n roll baby”), bär solglasögon och leker rockstjärnor utan att någonsin vara övertygande. Ingen större skugga över skådespelarna dock, de gör väl vad de kan, men att ingjuta liv i det här manuset lär ha varit ungefär som att försöka koka mustig kantarellsoppa på fotsvamp.

Det finns absolut ingenting att greppa tag i. Historien är förolämpande banal, identifikationen med karaktärerna uteblir helt då allt är så uppenbart konstruerat, förutsägbart och avsaknaden av trovärdighet därmed blir närmast skrattretande. Inte heller musiken får någon plats i ”Angel”, trots att den hävdar att den handlar om en rockstjärna. Filmen börjar och slutar visserligen med fräsiga livesekvenser som ska ge lite rivig tuffhet till filmen, men de mest ut som musikvideoövningar på något mediagymnasium. Eller vara klippta av någon som inte sett en minut av MTV de senaste tjugo åren.

Kvar finns faktiskt ingenting, förutom träsmak och en vilja att springa ut ur biografen. Om man inte väljer att se ”Angel” som en ofrivillig buskis. För visst kan man skratta åt hur Rolf Lassgårds page flyger i vindmaskinens motvind, eller Helena Bergströms svarta vingar och plommonstop. Man kan också skratta åt årtiondets fulaste filmaffisch. Dock fungerar nog ”Angel” bäst hemma i tevesoffan, förslagsvis som ett Colin Nutley-ölspel: Bergström badar naken? En klunk. Någon gråter snor? En klunk till. En alldeles för lång improviserad scen utan klipp? Nämen se där, en tredje. Det kommer inte att ta mer än en kvart innan ni är så plakata att ni glömmer resten av filmen. Vilket faktiskt är lika bra.

crawler 56 har röstat

av crawler