Recension av Angels Fall

År: 2007
29/5 2017
Recenserad av Stygga-Vargen
F
örfattaren Nora Roberts har hunnit publicera en hel del vid det här laget och flera av hennes verk har även filmatiserats. Det enda jag läst av henne i skrivande stund är en kriminalroman med titeln Livsfarlig utsikt, som år 2007 resulterade i filmen Angels Fall - regisserad av Ralph Hemecker, som även ligger bakom filmatiseringen av Nora Roberts-romanen Midnatt vid floden.

Här får vi stifta bekantskap med Reese (Heather Locklear i en av sina bästa roller) som arbetat som kock på en restaurang. En massaker ägde rum på restaurangen och Reese var den ende som överlevde och även om hon är glad att hon fortfarande är vid liv så har massakern satt sina spår.

Nu befinner Reese sig ständigt på resande fot och en dag får hon motorstopp mitt ute på vischan. Det finns en bilverkstad där men det kommer att ta ett tag för mekanikerna att laga bilen eftersom att de måste beställa delar som är slut hos leverantören. Så Reese är alltså fast och eftersom att hon inte har så mycket annat att välja på så stannar hon där tills vidare. Hon tar jobb på stans enda restaurang och flyttar in i en liten lägenhet, och det dröjer inte länge innan hon även skaffar sig en pojkvän - journalisten Brody (Johnathon Schaech) vars dröm är att bli författare.

En dag är Reese ute och promenerar och får då bevittna ett mord. Hon befinner sig på så pass långt avstånd att hon omöjligt kan gripa in i tid men hon går till polisen och berättar vad hon sett. Polisen börjar undersöka saken men utredningen leder ingenstans - det finns inga andra vittnen utom Reese, det finns ingen kropp, inget blod eller någonting över huvud taget som tyder på att ett brott ska ha begåtts. Men Reese vet vad hon såg och hon bestämmer sig för att själv gå till botten med det hela.

Boken som den här filmen är baserad på är ganska tjock och filmen är på 90 minuter så man har utelämnat en hel del, men grundhandlingen från boken är kvar och som helhet är filmen trogen boken. Både filmen och boken är väldigt spännande och ett plus i kanten är att Reese i filmen ser ut precis som jag föreställde mig henne när jag läste boken. Så när Heather Locklear fick rollen så blev det helt rätt och jag tror inte att någon annan hade kunnat göra rollen lika bra. De övriga skådespelarna gör också väldigt bra ifrån sig.

Stygga-Vargen 0 har röstat

av Stygga-Vargen