Recension av Annapolis

År: 2006
15/12 2006
Recenserad av Loomis
D
et finns många skäl till varför man utan att verka dum, både vid första och andra anblicken, tror att ”Annapolis” är en nyinspelning av klassikern ”En Officer och en Gentleman”. Så är också James Franco inte helt olik en ung Richard Gere. Men nu är fallet inte så, istället står den på egna ben och en snarlik version av Geres gripande kärleksdrama borde kanske vara på sin tid efter att över 20 år har passerat?

Jake Huard (James Franco) vantrivs med sin vardag där han jobbar på ett bygge som just nu konstruerar ett stort fartyg. Där bossar också hans ensamstående far som kör lite extra hårt med Jake. Rakt över viken där fartyget byggs håller flottan till, sedan barnsben har Jake alltid drömt om att få gå på utbildningen där men bara hans avlidne mor har någonsin trott på att han skulle klara av det. Han står med på reservlistan för att komma in till utbildningen men han har inga direkta meriter att skryta med, men trots det, som en skänk från ovan, får han chansen till sitt livs dröm och äventyr när han blir antagen. Drömmen blir snart en mardröm och livet som hans far lever kanske inte var så tokigt i alla fall.

Ordet kliché är redan en kliché att använda i en recension men i det här fallet finns inga andra ord att ta till än att hela filmen är en uppradning av just klichéer. Det är ett rätt skrattretande karaktärsgalleri som erbjuds och manuset bjuder inte på några som helst överraskningar. Det är ett militärdrama med ambitioner att vara någon slags ”Rocky”- klon och kombinationen är inte alls lyckad. Varje scen går att räkna ut även för en femåring och återigen, det är klichéerna man lånat från både boxningsfilmer och ”En Officer och en Gentleman” som märks. Några egna ambitioner syns inte så långt ögat når.

Donnie Wahlberg drar åt sig många skratt i sin ytterst lilla biroll, tyvärr är det inte medvetet, men han har kanske kasserat in sina mest lättförtjänta pengar i sin karriär då han i scen efter scen bara sitter och rör på ögonbrynen. Det är underhållning på hög nivå, vilket tuggmotstånd det måste vara för en aktör att ta sig an en sådan roll. Helt otroligt.
Bättre går det för Franco som fortsätter med bestämda steg mot en stor karriär. Filmen är hans, precis som Richard Gere ägde sin roll som en officer och gentleman. Även om Franco inte har mycket att arbeta med så gör han det övertygande, inte minst med tanke på att alla hans skådiskollegor känns lika fel som om Ikea skulle börja sälja färdigmonterade bokhyllor.

Vanligtvis när den här typen av filmer produceras så brukar den få bidrag, som i det här fallet skulle ha varit från den amerikanska flottan. Det brukar ses som en PR- investering men ”Annapolis” gjordes helt utan något ekonomiskt stöd från flottan. Där borde kanske filmproducenterna ha anat oråd när man inte går in och stöder hela grundstenen för filmen, att marinen gör män av sina pojkspolingar och det där klassiska dravlet. Men framför allt, hela filmen är som en lång reklamfilm för just flottan och inte ens då ville man skjuta in några pengar. Nu har det varken gjort till eller från i den här filmen som slutprodukt vart pengarna kommit ifrån, men intressant här är att man haft en sådant enormt självförtroende på sin film som enbart bjuder på kliché efter kliché. Det förstod flottan men tyvärr ingen annan.

Även om min ton är väldigt negativ så finns det trots det ett visst underhållningsvärde i ”Annapolis”. Det är alltid kul att följa en ”under dog” som slåss för rättvisa i alla situationer, hur smöriga dom än må bli. Sen är det också något visst i att se hur amerikanarna klappar sig på axeln gång efter gång. ”Annapolis” är en rätt dålig film som faktiskt funkar, fast på ett dåligt vis.

Loomis 4 har röstat

av Loomis