Recension av Anonymous Rex

Ã…r: 2004
9/1 2006
Recenserad av raniE
D
en här filmen slötittade jag på igår kväll, hade jag haft något bättre att göra så hade jag gjort det istället. Handlingen känns väldigt bekant, vampyre... jag menar dinosaurierna lever mitt ibland oss utan att vi vet om det, och dödar alla människor som snubblar på hemligheten. De upprätthåller charaden via superavancerade ”hologrammaskiner” som inte alls projicerar något hologram utan snarare verkar förändra dinosauriernas fysiska struktur. Dessa maskiner släpper de naturligtvis inte ut kommersiellt för att tjäna enorma mängder pengar, utan nyttjar istället enbart själva. Dessa maskiner har dock bara varit i bruk i några år, förr har dinosaurierna använt latexdräkter, smink och filmuniversats totala brist på logik som förklädnader.

Nåväl, så till själva handlingen: Huvudpersonen är privatdetektiv vars äldre kompanjon spelas av Daniel Baldwin. På byrån, som mest verkar ta reda på om makar bedriver vänsterprassel o dylikt, jobbar även Baldwins dotter som någon slags receptionist. Detektiverna får i uppdrag av Baldwins gamla flamma att utreda hennes brors död, något som sätter dem på spåren till en mysko flumkult.

Jag tyckte att filmen var total skit, nu till varför. För det första, varför finns det ens några dinosaurier kvar? Tja, den stora utrotningen för 65 miljoner år sedan var inte så komplett som vi människor tror, en del dinosaurier levde vidare. Fråga Två, varför lever dinosaurierna gömda mitt ibland oss. Filmen försöker förklara det dels med att dinosaurierna är mycket färre än oss människor (en på tiotusen), dels med att de levde öppet förr, som gudar i Egypten, som Drakar i Kina och Europa. Inga övriga platser nämns. Tyvärr så fungerade det inte under medeltiden, när européerna började döda Dinosaurier av någon anledning. Därför bestämde dinosaurierna sig för att låtsas vara människor överallt i världen (trots att det bara var i Europa man hade problem, logiskt eller hur).

Varför existerar då överhuvudtaget människan, när filmens protagonist hävdar att dinosaurierna upptäckte elden för tio miljoner år sedan? Varför existerar det inte fler dinosaurier? Hur kunde människor bli lurade av latexdräkter? Varför verkar den enda fysiska utveckling som dinosaurierna har gått igenom på 65 miljoner år vara att de allihop fått människostorlek? Hur kommer det sig att dinosaurierna fortfarande är triceratopser, t-rexar, velicoraptorer osv? Många frågor, men inga som helst svar.

Nu bort från vetenskapen och logiken och mot varför jag inte bryr mig alls om hur det går för protagonisten och hans vänner. För det första så inled filmen med... ja, det vet jag ju inte eftersom jag missade de första fem minuterna, men där jag kom in så dödade i alla fall protagonistens vän polisinspektören en person enkom därför att denne upptäckt att det fanns dinosaurier ibland oss. Protagonisten bryr sig inte det minsta om detta och följer direkt med polisen till offrets hem för att se om resten av familjen vet (i så fall måste ju frun likvideras medan barnet får åka till fosterföräldrar). Här har protagonisten inte direkt gett uttryck för något heroiskt. Efter detta så undrar protagonisten hur Baldwin kan ha fått en så snygg dotter. Tja, kanske är hon snygg eftersom HON HAR PÅ SIG EN MASKIN SOM FÖRÄNDRAR HENNES KROPP TILL ATT SE UT SOM EN MÄNNISKAS! Och varför välja ett fult utseende bara för att ens pappa gjort det? Här utstrålar protagonisten total dumhet.

Jag kan se mötet där denna film skapades framför mig Nisse 1 ”Fan, vampyrfilmer säljer bra alltså, vi borde göra en” Nisse 2 ”Ja, en där vampyrerna lever gömda mitt ibland oss vanliga människor, och dödar alla som kommer på dem” Nisse 3 (chef)”Jag gillar dinosaurier” Nisse 1 ”...” Nisse 2 ”...” Nisse 3 ”Kan inte filmen handla om dinosaurier istället?” Nisse 1 ”Dinosaurier säljer ju iofs” Nisse 3 ”Dinosaurierna kan leva gömda mitt ibland oss!”

Filmen får en etta i betyg. Innan jag skrev recensionen hade jag gett den en tvåa, men att skriva det här har fått mig att inse att jag tycker att filmen är otroligt dålig.

raniE 3 har röstat

av raniE