Recension av Apocalypse

Ã…r: 1979
27/4 2004
Recenserad av Orvar_Säfström
A
pokalyps betyder på svenska; "en gudomlig uppenbarelse om de yttersta tingen, världens och universums undergång och tidens ände"

Redan där, redan titeln avslöjar att det inte är vanlig krigsfilm med flaggviftande amerikaner, där filmen egentligen bara är en reklamfilm för Uncle Sam och ett sätt att sprida en bild av krig som inte stämmer.

Apocalypse now är något så ovanligt som att Salvador Dali, Sigmund Freud och Rene Harlin skulle gå samman för att göra en film. En bisarr, surrealisitisk, existensiell roadtrip. Tjusningen i filmen ligger i att den kan analyseras till minsta atom, man kan uppskatta den för de frågor den ställer, eller bara uppskatta de bisarra actionscenerna.

"Saigon, shit, I'm still only in Saigon. Every time I think I'm gonna wake up back in the jungle. "

Det är den första repliken vi får höra av den underbart desillusionerade och trötta Captain Willard. Nedsupen på ett hotellrum blir han hämtad på ett hotellrum för att få ett uppdrag han väntat på så länge. Kurtz är en gammal toppmilitär, ett militäriskt geni som löpt amok och bildat en armé av hedningar längs gränsen till Kambodja. Willards uppdrag blir att döda denna man. Tillsammans med en hippiesurfare från Kalifornien, en kock från New Orleans, en lite väl ung grabb från Bronx i NY och en gammal veteran till båtkapten ger de sig iväg längs slingrande floder, Viet Congs, döda lik upphängda i träd och ännu fler desillusionerade amerikaner.

Bissart –just det ordet passar in som beskrivning på Apocalypse now. Ett foto och en musik som ger intryck av att allt är en dröm. Willards filosofier och funderingar tillsammans med Kurtzs poetiska drag gör det till något bortom en vanlig krigsfilm. I Apocalypse now finns inga hjältar –bara förlorare, precis som i Vietnamkriget. På samma sätt som de bilder som kablades ut till omvärlden om Vietnamkrigets fasor, är Apocalypse lika kompomisslös när det gäller att visa lik, mord och misär.

Framförallt porträtteras USA:s krig mot Vietnam med lika stor självdistans, som den är allvarlig i sin ton. Inte nog med att vi alla ska tacka Coppola för Apocalypse now, det var tack vare Apocalypse now som vi sedan fick se filmer som Plutonen eller Full Metal Jacket.

Missa inte chansen att se en av de alla bästa tungviktarna och en av mest provokativa filmerna genom tiderna.

Om du får mersmak kan jag rekommendera dokumentären om den kaosartade inspelningen av filmen; ”Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse.”

Bobby Peru 28 har röstat
Orvar_Säfström 40 har röstat