Recension av Apornas planet

Ã…r: 2001
6/6 2002
Recenserad av Karatehunden
P
ierre Boulles bok Apornas Planet som utgavs 1963 och filmades 1968 med mastodontfilmsmannen Charlton Heston i huvudrollen i regi av Franklin J. Schaffner. Filmen blev en framgång och följdes upp av fyra till regisserade av Ted Post, Don Taylor och J. Lee Thompson. Nu är det alltså Tim Burtons tur att ta sig an denna intressanta historia om en människa som kommer till en planet där apmänniskor styr över människor.

Burton har lyckats med det visuella. Apmänniskorna är mer levande i denna film än i originalet. Tim Roth och Helena Bonham Carter gör ett bra jobb när det gäller att gestalta en människorfientlig respektive människovänlig apmänniska.

Det som gjorde den första filmen bra tyckte jag var Charlton Heston och det oväntade slutet. Burton har lyckats sabba båda delarna. Första och främst har han lejt Mark Wahlberg att spela en blåögd hjälte med total avsaknad av Charlton Hestons sköna cyniska kommentarer. Slutligen har han gjort slutet väldigt förvirrat. Hur man än pusslar med bitarna kommer de inte på plats. De filosofiska frågorna finns fortfarande kvar, men är inte i förgrunden som i den första versionen. Tim Roth och schysta apmänniskokostymer räddar filmen.

Karatehunden 9 har röstat

av Karatehunden