Recension av Apornas planet

Ã…r: 1968
27/12 2006
Recenserad av von_fantasy
D
å var det dags att recensera en riktig kultfilm, nämligen Apornas Planet. Handlingen kanske verkar lite komplicerad till en början men det är så enkelt som att några rymdfarare krashar och att de har hamnat på en planet där aporna styr över människan. De tre rymdfararna blir sedan fångatagna (eller rättare sagt två blir till fångar och en dör). Sedan får vi följa en av dem och hans öde.

Vi får följa Taylor (Charlton Heston) och hur han blir utnyttjad som ett experiment. När sedan han börjar få kontakt (han har förlorat sin talförmåga) med apan Dr.Zira (Kim Hunter) och hennes man Cornelius (Roddy McDowall) så börjar en vetenskaplig kamp mellan vetenskapsministern Dr.Zaius, som är en schimpans (Maurice Evans). han vägrar tro på att Taylor kommer från en annan tid och vägrar tro att Taylor kan prata eller kommunicera, eftersom alla andra människor som existerar i denna tid kan varken prata eller kommunicera, de används endast som slavar. Väl i fångenskap träffar även Taylor på den vackra människan Nova (Linda Harrison) som, precis som alla andra människor varken kan prata eller förstå tal.

Filmens sci-fi tema känns en smula utdaterat men trots det så är det spännande. Skådespelarna är duktiga, speciellt Charlton Heston som drar ett tungt lass genom hela filmen, eftersom han är den enda människan som pratar engelska. Linda Harrison är snygg men hur svårt kan det vara att spela den korkad människa som inte säger något i en hel film?

Hur som helst är denna film en riktig kultfilm och inte för att den är så dålig så att den blir rolig eller för att den är riktigt, riktigt bra... Nej det är en kultfilm eftersom det just är Apornas Planet.

von_fantasy 12 har röstat

The Hills Have Eyes
Likplundraren
Independence Day
Cobra Verde
Harry Potter och den flammande bägaren
Black Dragons

Cannibals