Recension av Appleseed

Ã…r: 2004
14/7 2005
Recenserad av Greenleaf
A
ppleseed utspelar sig i framtiden och är en ganska invecklad historia om en kvinnlig elitsoldat som anländer till framtidsstaden Utopia och hamnar mitt i ett krig mellan två olika parter i staden. Man har avlat fram klonliknande människor som anses vara "perfekta", men många i staden är motståndare till denna generation.

Filmen börjar riktigt bra med en fräck actionspäckad inledning. Det första jag lägger märke till är hur snygga miljöer det är i filmen. Det här är inte en renodlad animé, utan man har valt att göra mycket datorgjorda 3D-sekvenser (se även Ghost in the Shell 2) och jag tycker att det var ett klokt val, för miljöerna är sanslöst snygga ibland. Dessa animationer blandas med vanligt animé-ritade karaktärer och jag tycker att blandningen av dessa två fungerar mycket bra och det blir ett väldigt snyggt resultat.

Appleseed har vissa likheter med Ghost in the Shell. Samtidigt som att filmen är snygg och har riktigt sköna actionscener som påminner lite om Matrix, så är handlingen väldigt svår att följa och man måste vara väldigt koncentrerad för att hänga med i vändningarna. Just i den här filmen hade inte jag några problem med att handlingen var svår, däremot tycker jag att den kunde ha varit bättre.

Allt som allt så är det en väldigt snygg animéfilm med coola actionscener och sköna huvudkaraktärer, men samtidigt faller den lite på handlingen som trasslar in i sig själv, enligt mig. Filmen är bra ur rent underhållningssyfte, fast tempot saktas ned när man ska förklara mycket av de framtida sakerna. Fast det är helt klart en mycket sevärd animéfilm som jag rekommenderar. Det får bli en väldigt stark trea.

Greenleaf 5 har röstat

av Greenleaf