Recension av Aristocats

År: 1970
2/1 2008
Recenserad av Eva O
F
yra katter bor hos en snäll gammal dam i hennes stora hus mitt i Paris. Damen, som också är mycket rik, bestämmer sig en dag för att testamentera sin förmögenhet till de älskade katterna – till en annan persons förtret. Filmen handlar om girighet, kidnappning, om jakt där en höstack är inblandad, om mötet mellan stadskatt och vildkatt, romantik, lojalitet och vänskap. Dessutom finns där gott om svängig swing- och scat-musik.

Bland de svenska rösterna återfinns flera tunga skådespelarnamn som till exempel Per Myrberg, Ingvar Kjellson, Hans Lindgren, Arne Källerud och Bert-Åke Varg. De två senare ger röst åt de sköna vildhundarna Napoleon och Lafayette som fäller klassiska kommentarer om knarrande skor och skostorlekar.

En av de sex filmmusikkompositörerna Richard M. Sherman är flerfaldigt oskarsnominerad för musik till filmer som till exempel Djungelboken, Sängknoppar och kvastskaft, Chitty Chitty Bang Bang och Mary Poppins. Den sistnämnda vann han 1965 Oscar för i kategorierna bästa orginalsång och bästa orginalsoundtrack. Den mest kända låten i filmen ”Alla snubbar vill ju vara katt” skrevs dock av Al Rinker (musik) och Floyd Huddleston (text).
Aristocats är den första Disney-långfilmen producerad efter Walt Disneys död 1966, men den är en typisk Disneyproduktion där musik, vissa bärande teman och teckningsteknik har likheter med Djungelboken. Aristocats vildkatter är lika coola som Djungebokens Baloo och det är också dom som framför filmernas svängigaste swinglåtar.

Trots det kommer den inte riktigt upp till samma nivå som Djungelboken vad beträffar nerv, dramaturgi, tecknade karaktärer och musik och får därför betyg tre.

Stygga-Vargen 1 har röstat
Eva O 1 har röstat