Recension av Arlington Road

År: 1999
12/4 2007
Recenserad av Jämte
A
rlington Road är en film med ett högt underhållningsvärde. Manuset och handlingen är mycket bra och spännande. Regin är felfri och fotot, klippningen är bra. Men nu över till handlingen.

Jag ska inte avslöja för mycket utan bara berätta lite om personerna.

Michael Faraday är en professor som har undervisningsämnet terrorism. Efter att hans fru har dött så har han det svårt att fortsätta leva och uppfostra sin tioåriga son. En dag när han kör hem så ser han en blodig pojke på vägen. Han tar med sig pojken till sjukhuset och får sen reda på att det var grannens unge. Efter den incidenten så börjar Michael och hans grannar, Oliver Lang och Cheryl Lang, bli rätt så bundna eller rent av intima. Men snart börjar Michael ana ugglor i mossen.

Jeff Bridges som Michael Faraday tycker jag är helt okej, jag har inga problem med honom i filmen. Jag kommer alltid att komma ihåg honom som “the dude” i The Big Lebowski. Där spelade han en slusk riktigt bra.

Tim Robbins spelar Oliver Lang som den alltid leende grannen med det perfekta livsstilen och inga dåliga ovanor som gör honom bara för bra i helheten. I alla fall enligt Michael. Tim Robbins spelar med trovärdighet och lätthet. Han gör en väldigt bra insats här och tillsammans med Joan är de det perfekta idylliska paret.

Joan Cusack spelar den söta och trevliga Cheryl. Joan är inte heller någon besvikelse och passar perfekt in i rollen. Hon och Tim är erfarna och stabila skådisar som spelar mycket trovärdigt. De två är tillsammans mkt bättre än Jeff.

Detta ska visst vara regissören Mark Pellingtons långfilmsdebut och det var ingen dålig start. Spänningen och intresset ökar ju längre in i filmen man kommer. Stämningen och känslan eller stämningen som man känner är typisk för välgjorda rysare och thrillers.

En mycket sevärd film, rekommenderas till alla som vill se en film med mer djup och tanke än bara action.

Jämte 7 har röstat

av Jämte