Recension av Armageddon

Ã…r: 1998
30/3 2004
Recenserad av anonym
"
Armageddon" är egentligen en av världens löjligaste och mest otänkbara filmer. Men ändå är det något med filmen som jag tycker om. Snygga effekter pryder filmen, men skådespeleriet är inget vidare. Handlingen är det sämsta; ett gäng oljeborrare åker upp i rymden för att rädda världen från en meteorit som ska träffa människans planet och utrota hela mänskligheten. De får ett antal veckor på sig att träna på hur de ska göra innan de far upp i rymden för att först borra ett flera hundra meter djupt hål i meteoriten, sedan plantera en bomb där och sedan sticka därifrån. Det finns en gräns på när de senast ska spränga den och om de inte spränger meteoriten inom den gränsen kommer den krocka med jorden och därmed utplåna hela mänskligheten.

Ben Affleck, världens mest överskattade skådis, spelar en ung oljeborrare som är kär i Grace och Grace är dottern till chefen på hela oljeplattan. De får ett besked en dag av presidenten och NASA som berättar allt och erbjuder dem världens farligaste uppgift. Av alla miljarder människor på jorden väljer dem just Bruce Willis och c:o, för de är de bästa borrarna i världen. Väl inne i rymdskeppet sköter vanliga astronauter jobbet.

Handlingen ska man nog inte ta på fullt allvar, pga dess otänkbara ide.
Spektakulära actionscener och explosioner fyller filmen med kreativ spänning, men den spänningen försvinner när jag kommer att tänka på handlingen igen. Många överbetalda skådisar som Bruce Willis, Ben Affleck och Liv Tyler gör inte filmen bättre. Billy Bob Thornton som har något mellan en biroll och en huvudroll gör den bästa insatsen, där han spelar en av NASA's chefer.
Har sina romantiska och roliga stunder, men är ganska ojämn. Ska tydligen vara sorglig på en del ställen, men det blir för mycket och även där misslyckas regissören och de andra höga hönsen som styr och ställer med filmen.

anonym 16 har röstat

av anonym