Betyg idag: 1 464 Besökare idag: 7 004

År: 2004
4/4 2005
Recenserad av paycheck
H
eidi Andersson, 22 år, är trefaldig världsmästare i armbrytning. Hon bor i byn Ensamheten i Lappland där det bara bor 16 personer och alla är släkt. Man får följa Heidi och hennes kamp mot armbrytningstitlarna, och hur hennes familj lever.

Det var en mycket intressant dokumentär. Ett mycket fint landskap filmas i en spännande liten by. Deras hobby är att armbrytas för att de har inte så mycket annat att göra ute i skogen. De tar hand om skogen och sliter som bara den.
Det är en perfekt dokumentärfilm som har lagom speltid och aldrig hinner bli seg. Den behandlar ett intressant ämne som är som gjort för en dokumentär.
Man får se hur det är att bo i en liten by tillsammans med bara sin släkt. Det är långt till närmaste "stora stad" och man måste slita väldigt mycket för att komma någonstans. Släkten kämpar för varandra och ställer upp för varandra vad som än händer. Man har ens stöd och det är på sätt och vis skönt. Om man hade bott i en vanlig liten by hade det inte varit samma sak. Det låter jobbigt: att hela ens släkt bor i samma by som dig själv och att man hade tröttnat, men så är inte fallet här. Det är väldigt intressant. Det känns som om man har mer respekt för varandra där.
Man får även se hur man lever uppe i Lapplands skogar. Vad som är kul och stort för dem o s v. Det skiljer sig så klart från storstäderna.
Jag var väldigt inne i denna dokumentär hela tiden. Den var väldigt rolig, men samtidigt gripande om en tjejs kamp.

En dokumentär med ett intressant budskap. Se den!

paycheck 14 har röstat

av paycheck
Unknown
Breach
P.S.
Last Days
Harry Potter och den flammande bägaren
Land of the Dead

Den långa flykten
Dödens leksaker
The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Star Wars: The Last Jedi