Betyg idag: 1 686 Besökare idag: 6 810

År: 2016
5/12 2016
Recenserad av August Dellert
A
rrival är den senaste produktionen från hyllade regissören Denis Villeneuve [Prisoners, Sicario, m.fl.] och det är en intelligent och relativt lågmäld sci-fi rulle som påminner om filmer som Kontakt och Interstellar.

Filmen börjar som så många andra i genren; utomjordiska farkoster har anlänt till jorden och det hela leder till stor uppståndelse. Men nästan allt förutom denna bekanta premiss är annorlunda och uppfriskande i Arrival.
I de flesta science-fiction filmer så får vi följa med ute på gatornas kaos eller hänga med på militärens upptåg. Men i Arrival så är det en kvinnlig språkexpert som ligger i fokus, närmare bestämt Dr. Louise Banks, emotionellt och ypperligt gestaltad av Amy Adams.

Dr. Banks blir tillfrågad av Colonel Weber [Forest Whitaker] att analysera utomjordingarnas språk tillsammans med språkexperten Ian Donnelly [Jeremy Renner]. Tillsammans besöker de den mystiskt svävande farkosten och dessa besök är filmens huvudsakliga fokuspunkt.

Det här är en av de mest trovärdiga och personliga filmerna om utomjordisk kontakt som någonsin gjorts. Den går på djupet av vad kommunikation med en helt främmande livsform skulle kunna innebära och det är hemskt fascinerande för mig som har ett stort intresse för ämnet. Konceptet av tid är ett annat tema i Arrival och hur filmen vänder och vrider på traditionell berättarteknik och vårt linjära tänkande är inspirerande.

Filmen är, likt Villeneuves tidigare alster, väldigt vacker med låga kontraster, tonade färger och en generellt väldigt smakfull scenografi. Effekterna är sparsmakade och action-elementen i princip obefintliga, men spänningen är hög och handlingen är filosofisk och tankeväckande.

Om du förväntar dig en actionrulle i stil med Independence Day så kommer du säkerligen bli besviken, men om du tycker att en mer intellektuell vinkel på temat skulle vara intressant så kan jag med enkelhet rekommendera Arrival.

För mig var detta en av årets tveklöst bästa filmer och den mest fascinerande och överraskande science-fiction filmen på många år. Jag kan kortfattat beskriva Arrival som avsevärt gripande, känslosam och suggestiv. Högsta betyg!

August Dellert 5 har röstat

Den långa flykten
Dödens leksaker
The Roommate
The Revenant
Ett päron till farsa firar jul
The Voices
Star Wars: The Last Jedi