Recension av Arvet

År: 2003
29/9 2003
Recenserad av weng-weng
D
et är alltid intressant med historier som visar hur våra val tar oss med åt olika håll. Så intressant har det visat sig, att de senaste åren har gett oss hela filmer som varit helt uppbyggda, ända ut till själva framförandet, på just vägskälsproblematik. Film har visat sig vara ett tacksamt medium för att illustrera tankegångar som : ”Vänta, vad hade hänt om…”. Det går att backa historien framför ögonen på publiken och sedan lägga upp ett helt nytt scenario. Och ofta och gärna ett som man kanske tidigare kände sig snuvad på. Också i Arvet är det människans val som visar sin vikt.

Här är det Ulrich Tomsen (med ett perfekt ansikte för den grubblande och introverta huvudrollen) som har hamnat i ett dilemma. Vid en punkt i sitt liv blir han tvungen att väga och värdera sitt förhållande med sin svenska flickvän mot familjeföretagets fortlevnad hemma i Danmark. Grönskande och romantisk kärlek mot traditionens makt och familjens starka band. Ett liv i tjusig Stockholmsmiljö med egen ägd restaurang på gångavstånd från flickvännens arbetsplats på Dramaten mot att svara inför flera hundra arbetare som VD på en fabrik.

Det står ganska snart klart att han fattar fel beslut och åskådarens roll genom resten av filmen blir att försöka förstå vad som rör sig bakom hans stenansikte.

Det finns ett visst obehag, som spelar på nästan sadistiska toner, i att följa med på en resa som man från början vet bär av ner i smuts och förlorad lycka. Men för Thomsens skulle biter man ihop. Han verkar ju försöka så hårt själv, så det känns inte rätt att lämna honom ensam.

Den kvinnliga huvudrollen är tyvärr illa spelad av Lisa Werlinder. Så länge hon använder ett tyst artilleri med ögonkast fungerar det ganska väl, men när det kommer till repliker rasar illusionen som ett korthus. Med påfallande teatrala gester och röstlägen bryter Werlinder igenom allt omkring sig. Det blir omöjligt att inte låta detta påverka intrycket av både regissörens timing och filmen som helhet.
Det känns lite som i Pusher när svenske Peter Andersson kliver in som skurk och lägger sig på en helt annan nivå och med ett annat tempo än de danska kollegerna. Man önskar förstås att svenska skådespelare i fortsättningen kunde inspireras av dessa gästspel istället för att tacka för samarbetet på det här sättet.

Gita Nörby är däremot en kvinna som kan spela. Hon är, trots sin biroll, filmens självklara fixstjärna som isande otäck och järnhudad mamma med sin vuxna son i hårt hållna ledband. Här finns en säkerhet och stil som inte går att ifrågasätta (om någon ens skulle våga…).

Estetiskt är det dock lyckat hela vägen. Regissören Per Fly (som också varit med och skrivit) har hittat bilder, och framför allt färgtoner, som med vad som känns precision beskriver människans rena men ändå så komplicerade insida.
Filmen går i olika nyanser av grått. Det är cementgrått på restaurangväggar i Stockholm, smutsgråa fabriksgolv i Danmark, solbelyst ljusgrått inne i de älskandes bo men mörkgrått, hotande, på gränsen till svart i hemmet när kärleken ersätts förhållandets slentrian och tomgång.
Utöver detta är miljöerna och alla överklasshem som besöks under filmens gång inget annat än en ren fest för varje formgivningsintresserad. Varje detalj är genomtänkt ner till varje vas, ljuslykta och bestick. Andra gånger är det arkitekturen som slukar en med oväntade vinklar och vrår. Och på väggarna hänger så stram och trendig konst att det känns som att se en rörlig utställningskatalog för skandinavisk design.

Det korniga och handhållna kameraarbetet är av det lugna slaget. Det hade kanske rent inspelningstekniska vinster men det känns dock inte direkt nödvändigt för själva berättelsen. Fotots största förtjänster är mer det fasta än det rörliga. Här finns en dröjande kvalitet som uppmärksammar när allt ibland står still kring en människa. När valmöjligheterna istället blockerar vägen. Det är Thomsen, på avstånd sittandes på en sängkant i kostym, eller oroligt halvliggandes i en stol med ett glas vin som får mig att känna mest.

Det är tyvärr en något för lång film. Det gråa i bilderna söker sig snart in i själva historien som har bevisat vad den vill säga redan efter halva filmen.

Thomsens trängda spel och familjens starka grepp om individen skickar tankarna till den danska fullträffen Festen. Där fanns en helt annat ensembleinsats med skådespel helt utan luckor. Strävan efter det naturliga och oförställda är samma också här, och vissa delar av Arvet når onekligen upp till en viss höjd och lyckas träffa där den ska, det vill säga där det gör ont. Men i takt med att samma problematik fortsätter att upprepas och att inget nytt tillförs försvinner engagemanget.

billybob 2 har röstat
weng-weng 3 har röstat