Recension av Asterix & Obelix möter Caesar

Ã…r: 1999
16/4 2005
Recenserad av othis
A
sterix drabbade mig för drygt 30 år sedan när de första albumen kom ut på finska och svenska, och min – tyvärr inte fullständiga – samling har gått i arv till min son som jag översatt och läst högt ur albumen för otaliga gånger. Fortfarande kan vi roa oss med högläsning om de galliska hjältarna. Inom parentes kan det väl sägas att det inte är en slump att jag har de flesta albumen på finska; den finska översättningen har genomgående varit mera fantasirik och märgfull, de finska översättarna har hittat betydligt fler av ordlekarna och klurigheterna än de svenska kollegerna gjort då de angripit originaltexten.

Som alla goda serier och all god litteratur kan Asterix läsas på flera plan. På ytan finns de dråpliga äventyren, slagsmålen mot romarna och mellan byborna och de mustiga karaktärerna. Sedan kryllar texten av litterära citat och alluderingar på historiska händelser. Mycket av detta är säkert så genuint franskt att alla vi som inte är franskkunniga eller insatta i franska realia missar stora stycken. Asterix kan också också ses som en förtäckt kritik av amerikansk (kultur)imperialism och ett uttryck för fransk självmedvetenhet. ”Asterix & Obelix mot Caesar”, den första Asterixfilmen med levande skådespelare, fungerar på det första planet – något större djup finner man inte.

Den lilla byn som är den sista utposten av motstånd mot romarriket utgör en vagel i ögat på Caesar som till sist själv beger sig för att bekanta sig med det märkliga fenomenet.
I filmen blandas element från en rad Asterixalbum, och någon riktig röd tråd som binder samman det hela finns inte. Men filmen fångar bra stämningarna i albumen, och även om Gèrard Depardieu inte ens maskerad är så fet (”kraftigt byggd”...) som Obelix är i albumen gör både han och Christian Clavier som Asterix utmärkta rolltolkningar. Slagsmålen är festliga och specialeffekterna får romarna att flyga långa vägar när gallerna, styrkta av trolldryck, drämmer till dem. Och barden sjunger verkligen förskräckligt.

Men mycket mer än äventyr och välgjort kostymspektakel blir det inte, borta är ( i alla fall i textningen) ordlekarna, liksom de påtagliga alluderingarna till nutidspolitik och h 1900-talshistoria. Men för den som kan sin Asterixmytologi bjuder ”Asterix & Obelix mot Caesar” på rätt roande underhållning

othis 0 har röstat

av othis