Betyg idag: 1 762 Besökare idag: 4 854

År: 2001
2/5 2005
Recenserad av m86
E
fter att Disney gjort succé med sina tecknade musikalfilmer som Aladdin ´92, Pocahontas´95 och Hercules ´97 så gjorde en äventyrsfilm som skulle ta oss till den försvunna staden Atlantis.

Vi får bekanta oss med en ung äventyrare vid namn Milo Thatch som länge har studerat om Atlantis. Han har bevis på att Atlantis finns men ingen vill höra på hans kommentarer. Men så blir han erbjuden av en miljonär att följa med på en expedition och med hjälp utav en gammal bok som kan leda dom hela vägen till den försvunna staden. Det blir ett spännande äventyr som såklart för dom till staden men dessvärre så är inte alla i teamet där för att upptäcka saker, dom är där för att finna skatter också vilket blir problem.

Det här känns som en typisk äventyrsfilm som för det mesta är rätt B-aktig men samtidigt underhållande. Animationen är lite slarvig anser jag och människorna i filmen ser mer fyrkantiga ut än mänskliga. Dessutom så tycker jag att det ser lika tecknat ut som om det var ett avsnitt från någon billig och tråkig TV-serie på Disney Channel. Dessutom så är den så förutsägbar och man märker snabbt på utseendet av figurerna vilka som kommer att vara skurkarna och vilka som blir hjältar! Den här filmen kunde lika gärna vara en inspelad version med någon halvsöt ung skådis i rollen som Milo, snygg fotomodell som Kida (dotter till kungen av Atlantis) och någon känd gammal skådis som t.ex. Clint Eastwood eller Willhelm Dafoe i rollen som den elaka kaptenen.

Ändå så innehåller den här filmen en sorts charm och lite komisk del som får mig ändå att fastna vid den när den går på TV, och jag vet inte om det är manuset som förvisso är som sagt B-aktig men rolig. Den innehåller inga sånger utan den enda låt som spelas upp är en typisk poplåt som sjungs utav någon tjejgrupp eller nåt när bokstäverna kommer fram i slutet. Så förvänta er inget musikalnummer där huvudpersonen står och sjunger om kärlek eller annat med färgglada scener och dansande djur eller nåt.

Rösterna på svenska är för det mesta okej och det verkar som om skådisarna i Sverige verkar leva in sig i rollerna, eller snarare replikerna. I huvudrollen hör vi Linus Wahlgren (som låter förkyld) och Mikael Persbrandt i rollen som fältläkaren Finn. Jag har inte sett den på engelska, men jag vet att i huvudrollen är det Michael J. Fox som gör Milos röst, och det låter kanske bättre där?

Det här är dessvärre en av Disneys sämre filmer men den får mig ändå att vilja se den om och om igen, och det lär bergis vara den Disneymagi som får mig att vilja se den. Och annars så har Disney gjort ett bra jobb om Atlantis, men det kunde ha varit bättre så därför får filmen en SVAG 3:a!

m86 4 har röstat

av m86