Recension av Att angöra en brygga

Regissör: Tage Danielsson
År: 1965
6/8 2008
Recenserad av Redwood
E
n film behöver inte ha fasligt mycket till story för att vara bra. Det visste Hasse Alfredson och Tage Danielsson (Ab Svenska Ord) när de gjorde sin första egna film Att angöra en brygga.

Filmen är baserad på en tecknad serie som Alfredson gjorde på 50-talet. Den berättade om en man som ska ta sig uppför trapporna till högsta våningen i ett hyreshus. Men jämt och ständigt kom det nya hinder i vägen som gjorde att mannen fick börja om från bottenplan.

Så är det i filmen också. Den handlar, vilket nog alla vet, om ett gäng seglare på väg med båt till en ö i skärgården. Det ska bli kräftskiva av och på holmen väntar kompisarna med kräftorna klara att ätas, och på båten finns spriten. Emellertid så skjuts den planerade festen hela tiden upp till följd av båtens svårigheter att nå (angöra) öns brygga. Hungern gnager hos båtfolket och sprittanden värker hos öfolket. De försöker med knep och konster att få båten iland, och den ena absurda situationen avlöser den andra.

I och med att intrigen är så enkel ges filmskaparna, Hans Alfredson och Tage Danielsson, möjligheten att stapla skämt på skämt utan att det blir för mycket av det goda. Filmen är kompakt och karaktärerna är få. För oss som har växt upp med Gösta Ekman som "Sickan" Jönsson är det en upplevelse att se honom som ung. Hans Alfredson spelar öns gamla inbyggargubbe, fiskaren Garbo. Alfredson var 35 år och spelade en 75-åring (vilket han är idag).

Filmen är fylld av fina viseulla metaforer. Bland annat den kända scenen där personerna hänger fast i varann och bildar ett mänskligt klädstreck mellan bryggan och båten, följs av en bild på ett riktigt klädstreck.

Såhär i sommartider, när kräftskivor och spritintag utgör säsongens höjdpunkt, är Att angöra en brygga en film som passar naturligt in i aktiviteterna. Se och njut!

Redwood 5 har röstat

Children of the Corn
Chinatown
Jag bekänner
Aladdin
Jakten på den försvunna skatten
Mamma Mia!
Att angöra en brygga