Betyg idag: 1 315 Besökare idag: 4 176

År: 2006
23/11 2006
Recenserad av Filmguru
D
et är sällan en film regisserad av spanjoren Pedro Almodóvar inte har ett manus helgjutet för filmens kvinnliga skådespelare. Tidigare verk som Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott och fantastiska Allt om min mamma är väl tydligast av alla. Dock har undantag gjorts, Tala med henne och berättelsen om manlig homosexualitet i Dålig uppfostran fokuserar mer på de manliga karaktärerna, också dessa filmer håller hög kvalitet varav den förstnämnda är en stor personlig favorit.

I Att återvända återförenas Madridfödde Penélope Cruz med sin favoritregissör, de har tidigare gjort filmerna Allt om min mamma, Höga klackar och Köttets lustar tillsammans. De har båda i öppenhjärtiga intervjuer berättat att de verkligen trivs tillsammans och spanjorskan har till och med sagt att hon är beredd att göra allt för sin favorit, och det måste sägas. Hur många av de största stjärnorna i Hollywood skulle kunna tänka sig bli filmad när de kissar på riktigt? Inte Julia Roberts. Inte Lindsey Lohan, möjligen Scarlett Johansson inför Woody Allen. Kort sagt: det spanska paret Almodóvar och Cruz skapar filmmagi ur den högsta skolan.

Redan i filmens inledning där Raimunda (Cruz) och Sole (Dueñas) besöker sin mor Irenes (exemplariskt spelad av Carmen Maura) grav får man ett tydligt intryck av döttrarna. Raimunda är den okänsliga dottern medan Sole var den som stod modern närmast. Därför är det inte heller konstigt att det just är Raimunda som får ett obehagligt dilemma på halsen och till råga på allt blir även hennes dotter inblandad. Mitt i allt detta avlider systrarnas moster och invånarna i hembyn är säkra på att Irene tagit hand om henne. Sole börjar tröttna på bybornas historier om att hennes mamma skulle vandra runt som ett spöke ända tills den dagen då hon står utanför hennes hem. Kommer Raimunda verkligen tro henne när hon berättar att mamma kommit tillbaka? Hon själv trodde ju inte på det.

Att återvända är en vacker berättelse om två olika kvinnor och hur deras öden förändras när mamman återuppstår från de döda och sakteliga förändrar de båda döttrarnas världar. Penelópe Cruz gör utan tvekan sin absolut bästa insats någonsin på den vita duken och regissören lyckas, om möjligt, överträffa mästerverket Tala med henne från 2002. Det ska även nämnas att Carmen Maura, Lola Dueñas och Blanca Portillo fullständigt glänser i Almodóvars närvaro. Pedro lyckas inte bara göra en rolig film utan lyckas hålla manuset på en nivå som inte gör historien vare sig för sentimental eller för standardiserad. Klockrent, Almodóvar och grattis till din kommande Oscarstatyett.

Filmguru 7 har röstat

av Filmguru