Recension av Attack mot polisstation 13

Ã…r: 2005
21/5 2005
Recenserad av Loomis
S
tackars Ethan Hawke, sällan har en sådan talang haft så svårt att slå igenom. Inte heller lär genombrottet komma i denna film som är en remake på John Carpenters film med samma namn från 1976. Men för den sakens skull så är filmen inte dålig, det är bara lite fel forum för Hawke att agera i.

Det är en kall nyårsafton i Detroit där en fångtransport måste avbryta sina planer och ta in på en närliggande polisstation för ett riktigt snökaos härjar i stan. Tyvärr så är stationen på väg och läggas ner vilket resulterar i att resurserna är begränsade och finns det något kvar på stationen så fungerar det knappast. Med polistransporten finns Bishop som är stans största gangster och tillsammans med ett gäng småtjuvar placeras gänget i de utslitna cellerna.

Men snart försöker en grupp ta sig in i fängelset och de verkar inte skilja på polis och skurkar. Det visar sig snart att man är ute efter Bishop och man skyr inga medel att på vägen dit döda allt i sin väg. Helt fast i den lilla polisstationen måste nu vakter och fångar samarbeta för att klara sig mot hotet utanför.

Det här är en klassisk actionfilm som inte direkt bryr sig om klichéerna (jag menar det är ju en remake) och gasar på precis som väntat. Försupen snut, korrupta poliser och skurkar som är snälla har skådats förut och här gör man inga undantag i sin skildring. Men trots det så är det många stunder en bra actionfilm. Här har man tagit ordet underhållningsvåld på största allvar och det finns inga tillstymmelser till att ens behöva koppla på hjärnan. Det skjuts, sprängs och bråkas i ett rafflande tempo så man hinner varken somna eller reta sig allt för mycket på det ibland svaga manuset.

Nu är inte det här en tokbra actionfilm som får en att dregla och vilja ha mer men den levererar trots allt det man förväntar sig. Ethan Hawke klarar sig godkänt som hjältepolisen Jake men han överglänses helt klart av Laurence Fishburne som tar sin sköna skurkroll helt iskallt.

Filmen skulle först gå upp på bio sommaren 2005 men istället drog man tillbaka den och släpper den direkt på video. Det gör inget, det är en perfekt direkt-till-video. Kraven sänks direkt för man behöver bara punga ut med hälften av vad en biobiljett skulle ha kostat och i sin genre är ”Assault on Precinct 13” värd sitt pris av ett par Selma Lagerlöf.
Betyget är svagt men orkar trots allt ligga kvar för att man vågat tona ner den nu för tiden annars obligatoriska sidekicken som bara spyr ut pinsamma one-liners. Det är snyggt, välgjort och med action som gör sitt jobb, men inte ett dugg mer.

Rollywood 1 har röstat
Greenleaf 1 har röstat