Recension av Attack mot polisstation 13

Ã…r: 1976
14/4 2003
Recenserad av ray
V
ad säger man? Kanske John Carpenters allra bästa film, en av de bästa i alla fall.
Ett mästerverk rakt igenom, spännande och välspelat och med en av vår tids störste skräckfilmsregissörer i regissörstolen.

Han hittar sin lilla dotter mördad, mördad mitt i kriget mellan
två av Los Angeles mest fruktade gäng. Han tar upp jakten för att hämnas och får sedan fly för livet.

Han tar sig till den nästan ödelagda polisstation 13 endast bemannad med ett fåtal poliser och med några få brottslingar.
Men de har hittat honom, de har kapat telefonlinjerna, omringat byggnaden och nu hugger de sig in genom dörren.

Detta var John Carpenters andra film, som sedan följes utav ?Halloween? och visst känns det att det är en Carpenter-film.
Man märker att han i många av sina filmer vill skapa en sorts klaustrofobisk stämning och människors relationer till varandra under totalt kaos. Det är inget undantag här, den bygger upp en rejäl kulmen och släpper inte föränn filmen är slut. Denna film har med åren fått kultstatus och det är den värd. Inga töntiga specialleffekter här inte.
Nej här snackar vi ren och hård action med mycket 70-tals känsla.
Den är på sätt och vis en nyinspelning utav John Wayne klassikers ?Rio Bravo? från 1959,

Något av det allra bästa i John Carpenters filmer är musiken.
Musiken som han själv komponerar. Enkla syntsolon har resulterat i oförglömlig filmmusik, musik som ger en kalla kårar.

Så... Regin, storyn, skådespelarna, och inte minst musiken skapade 1976 en av tidernas bästa polisthrillers.

Bobby Peru 9 har röstat
ray 12 har röstat