Recension av Attentatet mot Richard Nixon

År: 2004
8/9 2005
Recenserad av eponinethen
S
amuel J. Bicke jobbar för tillfället på en affär som säljer kontorsmöbler. Trots att han verkligen vill bli en framgångsrik affärsman är han som detta rätt misslyckad på grund av sin ovilja att ljuga för människor. Sam har för drygt ett år sedan separerat från sin fru, och får inte träffa sina barn så ofta som han kanske skulle vilja. I början av The Assassination of Richard Nixon är Sam en ganska sorglig man med ett uselt jobb och mycket få vänner. Och genom filmens gång plockas sakta men säkert det lilla han hade bort från honom.

Medan Sam hela tiden har någon form av hopp kvar, är det för oss som publik redan vid filmens start uppenbart att allting bara kan gå utför. När han lyssnar på kassettband som ska göra honom till en bättre försäljare, har vi för länge sedan insett att han inte kommer lyckas på möbelaffären – på samma sätt som vi enkelt förstår att han, trots sina ädla försök, aldrig har en chans vinna tillbaka sin fru eller få lånet han ansöker om för att starta en egen firma. Sam är en uppenbar loser från första bildrutan, och att han själv alltid har en smula hopp kvar gör honom inte mindre sorglig – tvärtom. När han till slut på något sätt kommer fram till att lösningen på alla hans problem är att döda Nixon, är det inte konstigt att man sitter där och hoppas att han åtminstone ska lyckas med detta.

The Assassination of Richard Nixon är mycket snyggt gjord. Sean Penn är perfekt som den deprimerade och genomdeprimerande Samuel J. Bicke, Naomi Watts är rörande som stackars exfrun Marie, och miljöer och stämning fungerar utmärkt. Men det finns bara så mycket man klarar av. Förutsägbarheten i filmen är egentligen inget stort minus, men när vi känner redan i början av filmen att det enda vi har att vänta oss är att allting ska falla sönder, är det nästan för mycket. En eller två minuter av ljus eller hopp hade nog inte skadat. Det hade inte gjort filmen mindre sorglig eller tagit ifrån den sin poäng, bara gjort den en aning mer uthärdlig för en människa som önskar orka genomleva ännu en dag på jorden.

eponinethen 7 har röstat

av eponinethen