Recension av Australia

Ã…r: 2008
22/12 2008
Recenserad av sethgecko
E
n britt i Australien försöker driva en ranch och sälja kor till armén när andra världskriget närmar sig den norra australienska kusten. Mannen hörs inte av på ett bra tag och hans fru bestämmer sig för att resa från England till Australien för att undersöka varför han inte hört av sig. Frun är väldigt överklass och träffar väl på plats i Australien på en kofösare som är en riktig slusk, men ändå med ett stort hjärta.

Till en början känns Australia som en ganska sedvanlig ”skönheten-möter-odjuret-och-nånstans-uppstår-tycke”-film som man sett ganska många gånger. Skillnaden är då att den utspelar sig med den australienska outbacken som bakgrund och Baz Luhrman (regi) vill berätta om det hemska öde som många aboriginerbarn mötte.

Skådespelarinsatserna i Australia är fantastiska och framförallt är Nicole Kidman lysande i sin roll. Det märks att Luhrman är förtjust i henne och hennes rollfigur känns verkligen skriven för henne. Utan att avslöja för mycket kan man säga att den resa som rollfigurerna ger sig iväg på mycket väl kan tolkas som en inre resa för Kidmans karaktär; hon utvecklas väldigt mycket. Hugh Jackman är absolut inte dålig, utan är nästan på samma nivå som Nicole Kidman, problemet med hans rollfigur är att han så ofta får spela den hårda vilden som damerna blir förtjusta i och som någonstans tyglar sig. Visst, Hugh Jackman ser väldigt bra ut, det går inte att sticka under stolen med, men i mitt tycke ser han lite FÖR bra ut för att spela den här ärrige vilden, men i brist på andra stora manliga australiensiska skådisar så är han alldeles utmärkt i rollen.

Jag förstår att Baz Luhrman vill berätta om den skam som han och andra av hans landsmän känner inför behandlingen av urbefolkningen i Australien och det är hedersvärt att han vill berätta, men det känns lite för enkelt gjort, även om filmen är berättad ur en liten aborginerpojkes synvinkel. Det hade behövts mer och mer fördjupat berättande om hur illa aborginerna behandlats av engelsmännen som exploaterade Australien. Det är lustigt hur fördomsfritt aborginerna framställs, men när en asiat porträttreras känns det istället väldigt fördomsfullt.

Jag gillar Baz Luhrman och hans tidigare filmer, men stundtals känns det här lite för mycket Hollywood och lite för mycket stråkar och ögonblick då vi verkligen ska gråta (vilket iallafall jag gjorde), trots det (eller tack vare) är det en mycket bra film!

sethgecko 16 har röstat

av sethgecko