Betyg idag: 1 058 Besökare idag: 4 787

År: 2015
22/4 2015
Recenserad av August Dellert
A
vengers: Age of Ultron fortsätter den ofantligt populära filmserien från Marvel Studios och förväntningarna är skyhöga. Kan regissören Joss Whedon återskapa framgången med den första filmen eller har superhjältegenren blivit överexponerad?

Det är svårt att prata ingående om en Marvel-film utan att avslöja någonting, utan att ge några så kallade "spoilers". Så om du redan vet att du gillar de föregående filmerna från Marvel Studios så kan du sluta läsa redan nu och boka din biljett direkt då Avengers: Age of Ultron inte kommer göra något Marvel-fan besviken, den saken är säker.

Avengers: Age of Ultron handlar om en artificiell intelligens som Tony Stark upptäcker inuti Lokes stav. Tanken är att använda denna intelligens som ett försvar emot potentiella utomjordiska hot, men som det gamla ordspråket säger; vägen till helvetet är kantad med goda avsikter. Försvarsprojektet går under namnet Ultron och denna intelligens räknar snabbt ut att mänskligheten är det största hotet för fred och utveckling på jorden och behöver därmed antingen förslavas eller utplånas helt.

Filmen börjar explosivt och håller ett väldigt högt tempo genom alla sina 141 minuter. Lyckligtvis har dock Marvel Studios en bra fingertoppskänsla när det gäller sina actionscener. Långa strider blir aldrig tjatiga eller tröttsamma tack vare en stor variation av karaktärer med starka personligheter och varierade egenskaper. Dessutom innehåller filmen en stor dos humor samt ett par väl behövda lugnare och mer känslomässiga stunder.

Fokusen i filmen skiftar ständigt mellan de olika hjältarnas perspektiv och de figurer som fått minst uppmärksamhet tidigare får här aningen mer utrymme. Vi får komma Black Widow, Hawkeye och Bruce Banner betydligt närmare samt lära känna nya figurer så som Scarlet Witch, Quicksilver och The Vision. Vi får även återbekanta oss med ett antal karaktärer som inte varit med i Avengers tidigare, men som setts i andra filmer från Marvel Studios.

En rolig sidonotering är att både Marvel Studios och Twentieth Century Fox har rättigheterna till Quicksilver. Därav finns figuren med i både denna film samt X-Men: Days of Future Past som kom ut 2014. Han spelas av olika skådespelare i båda filmerna och har en ganska annorlunda bakgrund och utseende. Ingen av dessa porträtteringar stämmer dock med originalfiguren i serietidningarna då denna är son till mutanten Magneto.

För den som hängt med i alla filmer från Marvel Studios så innehåller Avengers: Age of Ultron en hel del kopplingar och referenser och planterar enligt det numera etablerade konceptet flera frön till framtida filmer.

Som sammanfattning kan jag säga att Avengers: Age of Ultron lever upp till mina förhoppningar och överträffar den första Avengers-filmen på i princip alla nivåer. Den har mer action, mer djup, mer humor och fler välkända ansikten från Marvels fantasifulla serievärld. Det är helt enkelt en fullpoängare och absolut inget man bör missa om man gillar genren!

Mat1az 4 har röstat
August Dellert 7 har röstat