Recension av Avgrunden

Ã…r: 1989
4/6 2004
Recenserad av connya
J
ames Cameron, kanske mer känd för filmer som Titanic och Terminator, gjorde tre år efter att han regisserat uppföljaren till Alien en fantastisk film vid namn The Abyss. När en ubåt är med om en olycka skickas räddningen i form av en gigantisk undervattenstation för att söka rätt på dem. Bland besättningen finns Bud Brigan (Ed Harris) och Lindsey Brigman (Mary Elizabeth) som fortfarande är gifta men gjort slut. Vi förstår ganska snabbt att The Abyss handlar lika mycket om människors förhållande mellan varandra på det som senare visar sig gömma sig i havsdjupet.
Det som slog mig när jag såg om filmen flera år senare från första gången var hur fantastisk välgjord den fortfarande är. Det finns en del filmer som förmodligen alltid kommer vara tidlösa i sitt utförande. Filmer man kan se om tjugo år senare där effekterna, karaktärerna, kostymen och handlingen inte känns bunden av sin tid. Några ytterligare exempel på sådana filmer i mitt tycke är Star Wars och Jurassic Park och jag kan tänka mig att effekterna i Sagan om Ringen - triliogin är lika imponerande nu som om tjugo år.

För The Abyss fängslar med en historia om människors rädsla när stationen plötsligt också dras ner i havsdjupet. När Lindsey ska försöka förklara vad det är hon har sett möts hon av misstro och Hirem Coffey som är ledaren för den specialstyrka som blivit nerskickad tror att det har någonting med ryssar att göra.
Likaså drivs spänningen för åskådaren då vad det egentligen är som väntar dem.

James Cameron som också skrivit historien berättar i en ganska lugn takt allt han vill tala om för oss. I specialversionen som finns på DVD får han också med nästan en halvtimme av extra scener och fördjupar historien och i mitt tycke fungerar allting alldels utmärkt hela tiden. Den drivs av en kraft att vilja veta vad det är som väntar dem, och de spännande momenten avlöser varandra med nya katastrofer.

Förutom att effekterna i form av de fantastiska modellbyggena är häpnandsväckande så finns det ett skäl till att filmen känns så fantastisk och det är den suveräna filmmusiken av Alan Silvestri. Silvestri som också skrivit musik till filmer som Tillbaka till Framtiden - serien och senare skrev exempelvis musik till Forest Gump presenterar ett soundtrack som förgyller varenda liten scen; men kanske mest de storslagna.
Cameron hänger sig inte heller kvar i alltför utdragna sekvenser om det som senare uppenbarar sig från djupet är utan låter det han hela filmen koncentrerat sig på hamna i fokus; karaktärerna.

The Abyss är en tidlös film från en storhetsera inom filmindustrin; åttiotalet - och platsar bland klassikerna för det är verkligen en spännande och hemskt välgjord film som både fascinerar och griper tag i en.

Rollywood 9 har röstat
RasmusOrsén 7 har röstat