Recension av Away We Go

År: 2009
10/5 2010
Recenserad av MrsRatched
A
way We Go är en söt variant på en roadmovie, regisserad av Sam Mendes (soon-to-be exman till Kate Winslet, med bland annat Revolutionary Road och American Beauty i regi-ryggsäcken).

Huvudkaraktärerna Burt (John Krasinski, The Office) och Verona (Maya Rudolph, SNL) är ett sött och stillsamt par i 30-årsåldern som bosatt sig nära Burts föräldrar i väntan på deras första barns nedkomst. När så föräldrarna berättar att de ska lämna landet för Antwerpen och inte alls är så intresserade av att finnas till hands för den stundande barnfamiljen inser Burt och Verona att de har alla möjligheter att hitta den perfekta boplatsen. De inleder en roadtrip under vilken de besöker tänkbara platser där de har släktingar eller gamla bekanta men upptäcker under resan en del nya sidor hos sina vänner som gör att de både omvärderar vännerna som sina egna krav.

Det här är en ganska rolig, hyfsat dråplig och bitvis riktigt söt film där huvudrollerna är välcastade och helt klart har kemi. Det känns som ett lyckat drag av Mendes att sätta två (mestadels iallafall) tv-komiker i huvudrollerna. Jag gillar att de är så obrydda som blivande föräldrar och att de dessutom har ett så okomplicerat förhållande. Det är en skön konstrast till alla bråk/bli-sams-par man annars ser på film. Den stilla komiken som finns i parets relation blandas dessutom snyggt upp med hysteriska karaktärer. Filmen består av idel biroller och ibland känns det nästan som att den är ihopsatt av små kortfilmer, där varje besök ger paret en ny uppenbarelse och där gränserna för vad som är en "normal uppfostran" blir alltmer diffust. Birollerna innehåller en del guldkorn, bland annat syns Maggie Gyllenhaal i en riktigt rolig och passande roll och Jeff Daniels spelar Burts pappa.

Helt klart ett litet filmsmultron, men den gör lite för lite väsen av sig för att räcka hela vägen för min del.

MrsRatched 1 har röstat

av MrsRatched