Recension av Babel

År: 2006
22/10 2006
Recenserad av elinaw
I
staden Babel försökte människan bygga ett torn som nådde ända upp till himlen. Som straff för detta högmod skapade Gud språkförbistringen, uppdelningen i olika tungomål som gjorde att människor inte längre kunde förstå varandra. Denna bibelsägen har kommit att bli en etablerad allegori för människans högmod, men också för mångspråkighet och vår oförmåga att kommunicera framgångsrikt med varandra. Filmen ”Babel” tar avstamp i båda aspekterna av metaforen.

Efter filmer som ”21 gram” och ”Amores Perros – Älskade hundar” är förväntningarna höga på Alejandro González Iñárritus nya film. Den mexikanske regissören arbetar, precis som i sina tidigare filmer, med flera parallella historier som under filmens gång vävs samman. Vissa orsakssamband tydliggörs tidigt, medan andra förklaras senare. Detta grepp i kombination med tidshoppen ger upphov till en nyfikenhet; en under filmens gång aldrig sinande vilja att veta mera.

Somliga kanske invänder att det är just ett grepp, och ett i våra dagar ganska uttjatat sådant. Men styrkan i ”Babel” ligger i att historierna i sig är fruktansvärt gripande. Genom att koppla ihop berättelser som är starka redan separat och samla dem under ett gemensamt symboliskt tak uppstår ytterligare en dimension. Det är vad som gör ”Babel” till en lysande film, som rentav snuddar vid ”Amores Perros” höjder. Namnkunniga skådespelare som Cate Blanchett, Brad Pitt, Gael García Bernal gör dessutom strålande insatser, och betyget blir således en mycket stark fyra.

Precis som i Bibelns tornpostuma Babel talas det olika språk i filmen. Historierna tar plats i Marocko, Tunisien, Mexiko, USA och Japan och knutpunkten är en tragedi som drabbar ett gift par på semester i ett varmt ökenlandskap. Vi får även följa deras barn och mexikanska barnvakt under de katastrofdagar som skildras, liksom familjen vars yngste medlem är olyckans olycksalige upphovsman. En dövstum japansk flickas vardag och livssorg skildras också, till en början utan synbar länk till de övriga historierna. Att avslöja mer än så om filmens handling vore att förstöra en fantastisk filmupplevelse för potentiella tittare, så jag stannar här.

Vissa länkar mellan de människoöden som skildras i ”Babel” kan tyckas oproportionerligt vaga, och kritikern menar kanske att vissa av berättelserna är irrelevanta för huvudspåret. Jag anser dock att det hör till filmens styrkor. Precis som i verkligheten är inte händelser och orsaks-samband minutiöst proportionerliga. Livet är inte rättvist, och ibland kan ett litet misstag begått helt utan ont uppsåt förändra både ens eget och andras liv för alltid. Små saker sätter bollen i rullning, och snart har vi att göra med en lavin. Ibland upplever vi konsekvenserna av det själva, men i vissa fall får vi aldrig veta vad våra handlingar ger upphov till.

”Babel” är en berättelse om människans litenhet – kanske inte inför Gud, men inför livet. Den visar hur det sällan är ondska som ligger bakom de sorger och omvälvande förändringar som kantar våra liv, utan snarare kommunikationsbarriärer, tillfälligt och oövertänkt övermod samt bristande insikt om vår egen roll i världen och den mänskliga tillvaron. Katastrofer har inte alltid en tydlig avsändare - i alla fall inte en avsiktlig sådan – och även goda avsikter kan få de mest ödesdigra följder. Detta är den tillvaro vi ofrånkomligen lever i, och vi måste acceptera att ett visst mått av godtycklighet och orättvisa utgör ingredienser i våra livsöden.. Detta är dock ett konstaterande snarare än ett budskap i filmen.

Det har troligen framgått att det inte är någon solskenshistoria vi har att göra med här. Saker går illa – väldigt illa – men inte alltid på det sätt som man väntar sig. Filmen igenom satt jag på nålar och bet mig i läppen i nervositet inför potentiella vändningar. Men förvecklingarna i ”Babel” är ofta så pass oförutsägbara att jag ändå finner mig själv överraskad, ställd och förfärad, mitt väl förberedda tillstånd till trots. Och när man minst väntar det bjuder Iñárritu på en mild och försonande smekning i form av en oväntat positiv vändning.

Jag lämnar biosalongen med en smärre känslostorm i både mage och sinne, fullkomligt övertygad om att de människoöden jag just bevittnat inte kommer att lämna mina tankar ifred på många dagar. Fastbränd på min näthinna är dessutom den avslutande bilden: en omfamning mitt i eländet, på balkongen till en skyskrapa som sträcker sig högt, högt upp. Nästan hela vägen upp till himlen.

ThePatient 18 har röstat
bmo 21 har röstat