Recension av Baby Boom

Ã…r: 1987
28/12 2006
Recenserad av RasmusOrsén
K
omedi av Oscarnominerade Charles Shyer. Produktion från 1987 med Oscarbelönade Diane Keaton i huvudrollen. Med Harold Ramis, James Spader och Oscarnominerade Sam Shepard.

J.C. Wiatt (Diane Keaton) är den typiska affärskvinnan i det moderna samhället. En kvinna som lever för sitt jobb. Att skaffa familj ligger inte ens i bakhuvudet. Hon bor med sin rumskompis Steven Bochner (Harold Ramis), en bankir som också han lever för karriären i New Yorks Hjärta Manhattan.

En dag erbjuder Wiatts chef Fritz Curtis (Sam Wanamaker) henne att bli delägare i företaget, men endast på villkoret att hon lovar att fortsätta med karriären och inte göra avhopp för att skaffa familj. Utan att tänka går Wiatt med på kraven, med stor glädje dessutom. Samma kväll ringer telefonen. Hon får höra att hennes avlägsna kusin omkommit i en bilolycka och det finns ingen som kan ta hand om deras bebis.

Nu måste J.C. komma på ett sätt att i hemlighet ta hand om ett spädbarn samtidigt som hon är huvudansvarig för företagets största projekt någonsin. Hon måste nu välja mellan att vara hjärtlös och självisk eller att ta hand om barnet och strunta i karriären.

När hon gjort sitt val träffar hon också doktorn Jeff Cooper (Sam Shepard). Men ju mer tid hon lägger på honom och barnet desto större inflytande får hennes rival Ken Arrenberg (James Spader) hos Curtis och hennes karriär äventyras.

Baby Boom har blivit en legendarisk komedi i den amerikanska filmhistorien men den känns nästan lite gammalmodig idag, trots att den är gjord så sent som 1987. Diane Keaton är väl bra i huvudrollen men kanske lite väl sympatisk. Harold Ramis var betydligt bättre i Ghostbusters från ungefär samma tid och James Spader borde ha fått en större roll. Filmen boostade dock Keaton ordentligt och gjorde henne mycket stor i Hollywood.

Sammanfattat är det bara en vanlig komedi i mina ögon som är lite smårolig men den bidrar inte med något nytt. Så därför kan det bara bli en svag trea i betyg.

RasmusOrsén 2 har röstat

av RasmusOrsén