Recension av Baby on Board

År: 2009
24/5 2011
Recenserad av weng-weng
A
ngela är en businesskvinna i reklamvärlden. Hon är ambitiös (på gränsen till nervvrak) och arbetar med att ta fram en produkt för gravida kvinnor. Därför vet hon allt om denna målgrupp men, nej inte skulle väl hon själv kunna bli på smällen? När det ändå sker blir hon mycket överraskad (avståndet mellan henne och publiken är här milsvid). Graviditeten leder till problem som skuldbeläggning och otrohetsfunderingar mellan Angela och hennes man Curtis och allt spårar ur till en tokrolig fars för 00-talet med ett livspussel med för många bitar. Så var det väl i alla fall tänkt, men roligt blev det inte, till stor del för att humorn inte får någon som helst trovärdighetsgräns att tänja på.

Curtis (Jerry O’Connell) är ett kappvändande sömnpiller som missförstår allt (extra jobbigt eftersom Angela också gör det - men så blir det ju lätt när man är från olika planeter). När mörkret lagts sig får vi veta vad Curtis verkligen tycker och en natt har han en utdragen dröm där en het kvinna har softsex i hans kök med en enorm Dagobertmacka till rivig hårdrock. Samtidigt, i en annan del av drömmen, utför Heather Graham en fånig dans i pyjamas med en stor pizza. George Costanza skulle förmodligen gilla det men här blir det minst sagt malplacerat.

Enda gången Curtis framstår som attraktiv är vid sidan av polaren Danny (John Corbett), eftersom han är ett ännu större svin. Corbett (den enda som är nästan rolig här, även om han gör en dålig insats i en otrovärdig roll) lever rövare hela tiden. Vill du se John Corbett onanera i sitt hemmakontor då är det här filmen för dig. Han står ensam för de största bottennappen, särskilt vad gäller att upprätthålla någon sorts logik. Visst, vi vet ju att snubbar är som de är. Allt handlar bara om pussy. Det är ju faktiskt inte så konstigt att man hyr hem två prostituerade till sig dagen efter att man brutit med sin fru, eller hur?

Men istället för att korsfästas på sina misstag (som ju även är misstag inom filmens mycket egna upprättade ”logik”) förvandlar filmen Corbett till en sanningssägare och talesman för hela manssläktet. Hans ord blir till en lovsång som får förklara mannens innersta väsen. Allt kulminerar på det lokala massageinstitutet där män likt lärjungar en efter en skrider ut ur båsen med sina stånd under handdukarna för att följa honom, som vore Corbett Råttfångaren i Hameln. Men låt oss strunta i logiken. Vi kastar all trovärdighet och intellektuell nivå över bord för komedier kan ju funka på helt andra nivåer och jag ser nu att denna scen nästan låter kul när man beskriver den - så är tyvärr inte fallet.

Heather Graham spelar sin rollfigur med ett ansiktsuttryck som blandar skräck och genans. Och visst, det är inte svårt att förstå hennes frustration. Detta direkt till dvd-manus stänger in henne och hennes medspelare med alla tänkbara medel. Vad var det som lockade henne med den här rollen?

Nej, egentligen är det bara Lara Flynn Boyle, som Heathers chef, som är riktigt rolig, men det är på en helt annan och groteskare nivå. Hennes botoxinjektioner och plastikoperationer har helt enkelt gjort henne omöjlig att känna igen - jag vet egentligen inte om det kan räknas som humor.

Framför allt lider dock Baby on Board av att större delen av filmen emanerar från ett missförstånd så litet att det uppenbart hade räckt med en följdfråga för att reda ut. Detta lilla korn mals och mals i filmens grottekvarn tills det bara finns ett litet smul kvar. Detta smul kan omöjligt bära upp en hel films vändningar och poänger. Egentligen upprörs jag inte mer av Baby on Board än av många andra filmer, jag vill bara uppmärksamma den som en i mängden så att de alla kanske slutar matas ut i parti och minut, pall för pall, sophink för sophink, utan någon sorts kvalitetssäkring. Vad är meningen?

weng-weng 2 har röstat

av weng-weng