Recension av Bad Boys

Regissör: Michael Bay
År: 1995
Antal visningar (1918)    Forumdiskussion (0)
10/5 2009
Recenserad av Rollywood
D
e två narkotikapoliserna Marcus Burnett (Martin Lawrence) och Mike Lowrey (Will Smith) blir dragna vid näsan rejält då polisstationens förråd med beslagtaget knark försvinner över en natt. Deras chef (Joe Pantoliano) tilldelar dem uppdraget att inom fyra dagar se till att knarket är tillbaka i förråden. Det blir ett våldsamt och svårlöst fall där de bara har en enda ledtråd, ett försvunnet vittne (Téa Leoni). Frågan är bara vem som ska nå vittnet först, polisen eller knarktjuvarna.

Bad Boys blev en av 90-talets roligaste komedier. En historia om två narkotikapoliser i Miami som verkligen är "partners". Det är en film som har allt när det gäller action... galna skottlossningar, stora explosioner, kvaddade bilar, slagsmål och mycket mer...

Det märks verkligen vilka som ligger bakom filmen då det osar Michael Bay om filmen. Skaparen av The Rock (1996) och Armageddon (1998) var ansvarig även för det här projektet. Men trots att Will Smith medverkar i en av de tilltänkta huvudrollerna så är det Martin Lawrence som sätts i fokus. Det är också han som sticker ut med allt gap och skrik som ska föreställa humor. Téa Leoni är lika stel och tråkig som i alla andra filmer hon har medverkat i.

Jag måste också erkänna att jag upplevde viss besvikelse på hur lite låten "Bad Boys" användes i filmen. När man tittade på trailern så gav det intrycket av att den skulle leda filmen med en cool attityd, men det är mer som en instickare då och då för den goda sakens skull. Man har dock gjort en hel del foto ganska bra och specialeffekterna är långt ifrån lågbudget.

Så nu är frågan hur man ska bedöma filmen för alla som inte sett den? Jag måste ju i alla fall rekommendera er som gillar amerikanska actionkomedier att se den. Men även som vanlig actionfilm är den bra. Hög spänningsfaktor och en hyfsad handling gör filmen värd en vanlig trea.

Rollywood 2 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard