Recension av Bad Company

Ã…r: 2002
8/3 2009
Recenserad av Rollywood
U
nderhållande actionthriller som bjuder på lite av varje. Spänningen kommer och går liksom intresset till handlingen.

Jake Hayes (Chris Rock) får veta att han har en tvillingbror som arbetade för CIA tills det att han blev mördad. Brodern jobbade på ett fall som skulle avslöja en terroristattack mot USA. Agenten Oakes (Anthony Hopkins) ber nu Jake att temporärt ta sin brors plats och genomföra affären med ryssen Vas (Peter Stormare) som ska lösa situationen.

Bad Company har aldrig fått speciellt bra kritik men inte så där enormt dålig heller. En film på medelnivå. Passar bra när man vill slippa korkad lågbudgetaction och töntig High School-komedi.

Bad company är ett av de första riktigt stora framstegen som Chris Rock gjorde i en utmärkt spelad roll. När han spelar de två tvillingbröderna så får han ta två helt olika personligheter. Anthony Hopkins däremot är något av en besvikelse, inte alls den professionella skådespelare vi är vana vid.

För oss svenskar är det förstås alltid kul att se Peter Stormare dyka upp i filmer. Här gör han en ganska stor men ändå betydelselös skurkroll med ett fåtal repliker.

Vi minns väl alla den fantastiska komedin Cousins (1989) och den skrämmande dramathrillern Juryn (1996). Joel Schumacher låg bakom dessa succéer, han är också mannen bakom detta verk som kanske inte riktigt håller samma nivå men ändå förtjänar att respekteras.

Bad Company är absolut inte en film som man måste ha sett. Det finns inget speciellt att hämta egentligen. En film som passar som lättsam underhållning efter en jobbig arbetsvecka. Man håller sig vaken men behöver ändå inte engagera sig. Det finns bara ett betyg som möjlighet här och det är en självklar svag trea.

Rollywood 0 har röstat

av Rollywood
Bad Boys II
Avgrunden
Och han älskade dem alla
Freaky Friday
Spy Hard