Recension av Bad Santa

Regissör: Terry Zwigoff
Ã…r: 2003
Antal visningar (1901)    Forumdiskussion (0)
17/12 2004
Recenserad av valsinger
S
å här i december är det lätt att bli lite trött på på glitter, kulörta lampor, Disneyfilmer och tindrande barnögon. Då längtar man efter något som kan torka bort allt det smöriga och lyfta fram vad alla näringsidkares favorithelg egentligen handlar om: Pengar.

Det tog ett år, men nu går äntligen Terry Zwigoffs hyllade tomtemassaker Bad Santa upp på våra svenska biografer. För Billy Bob Thorntons jultomte är verkligen BAD. Kanske inte lika Bad som Michael Jackson, men fullt tillräckligt för att passa mycket dåligt som varuhustomte med barn i knäet. Thorntons karaktär Willie är en alkoholiserad, ovårdad och livstrött kassaskåpsexpert som en gång om året använder sin specialkompetens till att länsa ett nytt varuhus på hela julkassan.

Till sin hjälp har han kumpanen Marcus (Tony Cox), vars fysiska företräden som dvärg/småväxt gör honom perfekt för rollen som tomtens hjälpreda. Duon har med andra ord inga svårigheter att få jobb, och medan Willie sitter i sin fåtölj och tar emot barn på löpande band går Marcus runt och rekognoserar inför deras inbrottstradition på julafton. Det här året är arbetsplatsen ett varuhus i Phoenix.

Egentligen är det Marcus som sköter all planering och håller ihop det hela, vilket är lättare sagt än gjort. Willie är minst sagt på fallrepet; han kommer ständigt för sent, är otrevlig mot barnen och uppträder konstant berusad. Men utan honom – ingen stöt, så Marcus får göra vad han kan för att hålla sin tomte om ryggen.

Förutom Willie och Marcus innehåller filmen flera andra intressanta karaktärer. Till att börja med har vi Thurman – en tjock, mobbad kille som mot alla odds ser Willie som den fadersfigur han aldrig haft. Och så är det Sue (Lauren Graham från Gilmore Girls) – en bartender som tänder på jultomtar och således också dras till Thorntons sorgliga karaktär, bristerna till trots. Värd att nämna är också den excentriske varuhusdetektiven Gin (Bernie Mac), som tycks vara brottslingarna på spåret.

Bad Santa är en svart komedi som skickligt balanserar mellan det roliga och det tragiska utan att slå över för mycket åt något håll. Thorntons tomte är en osympatisk och desillusionerad loser som det egentligen borde vara svårt att känna särskilt mycket för. Men i scenerna mot Graham och Brett Kelly (lille Thurman) visar han då och då upp en sida som skvallrar om att han kanske trots allt inte är helt hopplös.

Terry Zwigoff, med filmer som Crumb och Ghost World i bagaget, tycks visserligen ha snöat in en aning på självförakt, bitterhet och ironisk samhällssatir. Fast vad gör det, så länge träffsäkerheten och den komiska tajmingen sitter precis där den ska? Bad Santa är en tragikomisk pärla och ett måste för alla som känner att julen redan börjar stå dem upp i halsen.

Exterus 1 har röstat
connya 4 har röstat