Recension av Bad Taste

År: 1987
8/4 2004
Recenserad av FreddyKrueger
B
ad Taste är en mycket bra och rolig film att titta på vill jag börja med att skriva. Allting är nästan för roligt ibland och i vissa scener får man en sådan stor skrattattack att man nästan inte kan sitta upp rakt. Det är ännu roligare att höra att det tog fyra år för Peter Jackson att göra filmen med tanke på att det är en lågbudgetfilm i värsta fall. Filmteamet spelade bara in på helgerna faktiskt och det är ett av skälen till att den tog lång tid. De flesta tycker att filmen är rolig och vissa att den är äcklig. Jag var redan härdad när jag såg den så mig gjorde det inget och för oss härdade är det bara en vanlig komedi, men jag förstår nybörjarna. Hjärna, blod och inälvor är det verkligen inte dåligt om i Jacksons första film. Handlingen är också rolig men riktigt dålig om man tar den på allvar, men det finns ju inga som gör det eftersom det inte ens är meningen med filmen. Den handlar om några missanpassade och efterblivna utomjordingar som landar i en liten stad och börjar göra intergalaktisk snabbmat av befolkningen. Som räddning skickar man ut några kanske ännu mera missanpassade killar. De gör allt för att få fienden ur vägen och är verkligen beredda att ta till så mycket ultravåld de kan. De skickas bara ut mitt i staden och får själva göra allt jobb. Omslaget till filmen är mycket lockande och jag kan säga att det var det som fick mig att köpa filmen. Det måste ha tagit flera år att göra en bild där en fet alien pekar med fuck-you fingret mot oss och håller en AK i andra handen. Bad Taste är blodig men Peter Jacksons Braindead är ännu värre, även fast jag gillade den här mera. Filmen utspelar sig på Nya Zeeland och allt är på riktigt i skogar, ängar och hus m.m. Vi har fått se Jackson jobba med roliga skräckkomedier några gånger men han har också gjort en massa ”seriösare” filmer som Heavenly Creatures och Sagan om Ringen filmerna. Själv har jag inte sett Forgotten Silver ännu men ska nog få det gjort snart. Att alla hans filmer är bra vare sig det är drama, skräckkomedier eller fantasyfilmer bevisar att han är en skicklig och bra regissör. Hans skräckkomedier är och kommer alltid att vara klassiker för mig. En av de första jag såg av honom var The Frighteners som var hans sämsta film, men ändå mycket rolig där Michael J. Fox spelar en missanpassad spökjägare som måste lösa några konstiga seriemord. Braindead handlar om en massa zombies. Heavenly Creatures är en tragisk film om två tjejer. Bad Taste är min absoluta favorit av Jackson medan de flesta (men inte alla) säger att Braindead är bäst. Braindead hade inte samma sköna stil som Bad Taste hade, men visst, det fanns många skratt i den med, och blod! Att Jackson själv var med i Bad Taste var också roligt och han passade verkligen in som en alien i filmen. Alla aliens ser också roliga ut när de inte är utklädda till människor. Blodet i filmen ser orangefärgat ut och har ibland klumpar i sig. Att rymden i slutet inte har några stjärnor är också väldigt B, men som sagt, kul. Vissa töntar tror att b-filmer inte kan vara bra, men dom idioterna har fel. Jag vet massor med b-filmer som är roliga och bra. Ta The Evil Dead som exempel, den är en B-film och den är rolig och bra. Bad Taste är känd för att vara en film med extremt liten budget, och den är ett bevis på att allt är möjligt bara man vill. Skådespelarna i Bad Taste är inte dåliga faktiskt. De gör sina roller bra och allas ansiktsutryck och miner är mycket roliga. Filmning, zoom, klipp och musik är bra och det finns absolut ingen tråkig stund i hela filmen eftersom allt fylls upp av antingen: blod, onödigt våld, blod och blod och, ja, mera blod. Eller kanske något konstigt skämt medan man får se lite extra våld eller blod i bild. Skämten är i stil med att en kille slår sönder en utomjording och säger ”det var allt en ful röra med blod” och sen slår lite till. Detta var bara som ett exempel på vad ni kan vänta er. Min slutkommentar om filmen är att alla som inte har sett den måste bara se den så fort som möjligt!

FreddyKrueger 32 har röstat

av FreddyKrueger