Recension av Bad Teacher

År: 2011
8/8 2011
Recenserad av cineasten89
B
ad Teacher verkar klyschartat vid första anblicken. En elak och dålig lärarinna som trånar efter skolans snygga vikarie och som gör allt för att bli populär och tävla mot skolans populäraste lärarinna. Ja, man vet ju ungefär hur slutet blir.

Men trots den förutsägbara utvecklingen i storyn, så är filmen stundtals underhållande. Cameron Diaz utstrålar i sin roll som den elaka lärarinnan som precis brutit sin förlovning p.g.a att hon är en lycksökare som hennes rika fästman tyvärr upptäckt. Så nu trånar hon, som tidigare nämnts, efter skolans snygga vikarie, spelad av Justin Timberlake med nördiga glasögon. Jason Segel finns med i bakgrunden som idrottsläraren som försöker få till en dejt med Diaz. Lucy Punch, som spelar skolans populäraste lärarinna, blir nog snarare publikens impopulära karaktär. Man sympatiserar istället med Diaz, trots hennes rätt så sorgliga figur, för i jämförelse med Punch är Punchs roll rätt ut sagt rätt irriterande.

Filmen blir en lagom blandning mellan humor, kliché och coming-of-age-stil. Lite för överdrivet med allt sex-snack och droger för att vara en high school film om en lärare, men den rättframma stilen går hem. Dock har jag lite svårt att förlika mig med Timberlakes roll, som känns lite för tråkig och töntig. Det var kanske syftet, men då hade man väl kanske kunnat ta en lite mindre känd skådespelare med utseendet? Då hade det kanske fungerat bättre. Det känns också som om man inte riktigt hunnit utveckla storyn lite mer, utan bara hoppats på det bästa och samlat ihop och sen redigerat ihop denna film, för man fick en känsla av att man missat något under filmen.

För övrigt är det en feel-good-film med alla ingredienser som man kan önska av en underhållande kväll. Önskar man en mer klassisk komedi, ska man gå och titta på en annan film.

cineasten89 4 har röstat

av cineasten89