Recension av Baise-Moi

Ã…r: 2000
5/12 2004
Recenserad av weng-weng
I
"Knulla-mig" från 2000 av Virgine Despentes och Coralie Trinh Thi springer två arga kvinnor på varandra av en slump och förenar sig i en blodig bärsärkargång mot allt och alla som kommer i deras väg.
Filmen hade svensk premiär på Stockholm Film Festival men kunde sedan endast ses på mindre biografer, drivna främsta av ideella syften. I andra länder befästes den ibland med ett x för att markera att det inte rörde sig om vanligt drama eller ens spelfilm, utan pornografi. Vill man hyra Baise-moi idag hittar man den ibland i videobutikens erotiksektion.

De explicita sexscenerna var en av anledningarna till all uppståndelse, en annan var det nästan lika öppet redovisade våldet. Manu och Nadine, filmens huvudroller, skjuter i nästan samma utsträckning som de knullar, ofta är det också samme man som förekommer i båda situationerna.

Jämförelser med Thelma och Louise brukar ligga nära till hands, och visst känns det här som den förres mer vildvuxna och ouppfostrade släkting. Jämförelsen sträcker sig dock endast till upplägget och det rent tematiska, och riskerar att utesluta flera viktiga aspekter av Baise-Moi. Man missar att det är en film gjord med en helt annan budget, att skådespelerskorna kommer från en pornografisk bakgrund och hoppar dessutom helt över det effektiviserade berättandet som drar ihop filmen till den krutdurk slutresultatet blivit.
Viktigast är dock att där T & M:s frustration och dåd mer tydligt riktas mot manssamhället far M & N ut mot vem det än må vara- kvinna eller man spelar mindre roll.
T & L är viktig för att den fick sådan spridning och därmed eventuell påverkade på en stor publik. Baise-moi hade dock aldrig kunnat göras i Hollywood, innehållet och framställningarna kräver ljusskyggare marker.

Idag har pornografins mest tydliga kännetecken mer och mer letat sig in i spelfilmerna på ett så pass etablerat sätt att det knappast kan ses som en fluga. Fortfarande är det främst i specialsammanhang som filmfestivalfilmer det märks, men även von Triers Idioterna fick viss uppmärksamhet för just detta. Von Trier fortsatte också rida på denna genrefusion i och med den pornografiska etiketten Puzzy Power som klämt ur sig lika usla porrfilmer som vilket annat bolag i branschen som helst.
Tittar man bakom rubrikskapandet och kvällstidningsfradgan erbjuder dock denna mix absolut en intressant ny form att nå den verklighet som filmmediet så ofta strävar att framställa. Med pornografins kodex att det som sker i bild är verkligt kan spelfilmen komma ännu närmare in på sina karaktärer- återstår så bara skådespelare som är bra både i sängen och repliken.

Baise-moi lägger sig någonstans mitt emellan, med en del riktigt trovärdiga och sevärda framställningar av sex, och somliga dialogscener där emellan där trovärdigheten fortfarande sitter kvar i aktrisernas ögon. Man skulle kunna tro att agerandet är på porrfilmsnivå, men oftare lyckas Raffaëla Anderson och Karen Bach (Karen Lancaume) förmedla just den typ av aggressivitet och ilska som man vill ha mellan crescendona. Viss hjälp har de av att tempot hela tiden hålls högt med klippning och tillräckligt smart berättande.

Om man trots allt vill sortera in dessa genreöverskridande filmer i en våg, eller till en egen grupp, är det få titlar som motiverar sexscenerna lika bra som Baise-moi.
Dess största förtjänst är just växlandet mellan det hyperrealistiska (i sexet och till viss del våldet som är bättre än i många filmer) och den småsurrealistiska verklighet de befinner sig i på offentliga platser.

För filmen är mer en berättelse om strukturer och hur samhället fungerar än om två specifika människoöden. Framför allt handlar det förstås om hur män är mot kvinnor. Det är ur detta förhållande som filmen och kvinnorna tar avstamp.

Vi möter nidbilder av den heterosexuella mannen som genom sin blick och handling hela tiden tror sig ha rätt att kliva över revir på revir och dra upp sina egna gränser gentemot kvinnorna omkring sig. Av alla de män som Manu och Nadine träffar på i filmen är det knappt någon som passerar som OK, åtminstone inte i deras ögon.
Endast ett fåtal godkänns- två räknar jag till, och då är symptomatiskt nog en av de en man de inte har sex med.

I Baise-moi agerar kvinnorna på flera sätt som män.
De tar för sig och bejakar sin sexualitet. De dricker öl och whisky, sitter bredbent, raggar upp de män de vill ha och bestämmer när samtalet eller sexet är avslutat.
Om vi för en stund glömmer de explicita sexskildringarna, och blottlägger själva storyn så är det svårt att tänka sig att ett omvänt scenario skulle skapa lika stor debatt.
Två män som far runt och knullar och skjuter folk.
Mer troligt skulle en sådan film bara hamna bredvid ett par liknande i videohyllan, och det är förstås poängen.
Är dessa nidbilder av män verkligen så långt ifrån verkligheten? Det är upp till vara och en att fundera kring.

Baise-moi har fått det smått unika och tvivelaktiga nöjet i att klassas som både pretentiös och amatörmässig.
Möjligen påverkas denna kritik av det sätt på vilket åskådaren tolkar det samhälle vi lever i, eller minns de inte våldtäktsscenen i filmens början?
För mig är den egna mix av sex och våld filmen bjuder på helt given.
Det otyglade, urskillingslösa mördandet har sitt moraliska alibi i att det är fött ur ett berättigat hat, medan sexscenerna för en gångs skull får tillhöra kvinnorna utan att det blir vaselin på linsen och en massa hemskt lull-lull.
Det är helt enkelt tillräckligt rått.

Åter igen handlar det inte om Manu och Nadine, utan tvärtom mer om alla andra kvinnor. Alla som utan ifrågasättande faller in i mallen på ett eller annat sätt.
Om du vill testa ditt nya förhållande och inte orkar vänta ett par veckor på att få veta din partners syn på jämställdhet så är Baise-moi den perfekta första date filmen.

weng-weng 36 har röstat
orangemilk 35 har röstat