Recension av Baksmällan del II

År: 2011
24/5 2011
Recenserad av August Dellert
D
en första Baksmällan blev något av en så kallad ”sleeper hit”, dvs en oväntat stor succé, så det var ingen överraskning att det blev en andra del förr eller senare. Denna gång återförenas vargflocken som innefattas av Phil (Bradley Cooper), Stu (Ed Helms) och Alan (Zach Galifianakis), samt deras polare Doug (Justin Bartha) och den lustiga lilla figuren Mr. Chow (Ken Jeong).

Handlingen i Baksmällan del 2 är nätt och jämt densamma som handlingen i den första Baksmällan. En av killarna i gänget ska gifta sig, denna gång Stu, men bröllopet äger istället för Las Vegas rum utanför Bangkok i Thailand. Kvällen innan bröllopet så händer någonting som gör att killarna åter igen vaknar upp utan att minnas gårdagen och med en borttappad kamrat. Den här gången är det Stus blivande frus exemplariska bror Teddy (Mason Lee) som bara är 16 år och hopplöst försvunnen i en av världens största och farligaste städer. Vargflocken försöker desperat pussla ihop gårdagen och med hjälp av några få ledtrådar och en knarklangande apa så reser de hetsigt runt i Bangkok på jakt efter ögonstenen till brudgubbens argsinta styvpappa.

Jag är ett stort fan av regissören Todd Philips och har uppskattat samtliga av hans filmer, men jag måste erkänna att jag är lite besviken på den här efterlängtade uppföljaren. Manuset är inte lika klipskt, oförutsägbart och rent ut sagt roligt som förra Baksmällan och med tanke på den tidigare filmens succé så borde denna film späckats med påkostade actionscener och stjärnspäckade cameos. Det har gått rykten om samarbeten med allt från Mel Gibson till Charlie Sheen och även Bill Clinton, men istället får vi endast se ett kort inhopp av Paul Giamati och en skymt av Mike Tyson, vilken knappast kommer som någon stor överraskning.

Den förra filmens regn av skratt har till viss del ersatts med en känsla av ”been here, done that”, och den grabbigt pubertala och överdrivna humorn känns aningen mer forcerad och onaturlig än tidigare. Trots detta så är Baksmällan del 2 till stor del underhållande, även om det mest är på grund av Zach Galifianakis och Ken Jeongs komiska talanger. Filmens stora räddning kommer förvånansvärt från den vackra scenografin och den stämningssättande musiken. Sällan har en komedi känts så rå och äkta i sitt porträtterande av en exotisk metropol.

För er som älskade den första Baksmällan så är säkerligen Baksmällan del 2 mer av det goda men förväntar er inget banbrytande bara, utan snarare en favorit i repris.

August Dellert 15 har röstat

av August Dellert