Recension av Balladen om Marie Kröyer

År: 2012
4/10 2012
Recenserad av Tim Buckley
D
et är en i slutändan sorgsen och varm ballad som filmtiteln håller fram ur ljuset som strålar ur den vita dukens alltjämt föränderliga budskap under denna kyliga Oktober-eftermiddag som filmen ses. En ballad berättandes historien om en tid som sedan mer än 100 år vid detta lag har flytt tiden långt förbi. En historia om det alltjämt levande känsloämnet kärlek.

Filmen och dess regissör Bille August gestaltar alltså här Marie Krøyer som den unga lidande konstnärshustrun till den skildrat sinnessjuke, och i Europa runt för tiden då filmen utspelas, hyllade landskapsmålaren P.S.Krøyer.
Med tiden så blir deras förhållande alltmer ansträngt och Marie träffar under en stormig paus i förhållandet den svenska kompositören Hugo Alvén. Men med ett gemensamt barn, en eskalerande psykisk sjukdom och undertryckta egna konstnärliga behov så slits snart relationerna inför familjens hyllade fasad i sömmarna.

Ytterst sett är detta alltså varken mer eller mindre än ett fotografiskt vackert familjedrama vid tiden för det förra sekelskiftet, berättandes historien om tre konstnärer med ett barn i mitten, sexuell åtrå och dysfunktionell tillgivenhet. Men filmens framfart är tyvärr genomgående att likna vid en slät rak väg, som varken går över berg, sjöar eller dalgångar. Istället så är berättandet smått monotont och enformigt, och man skakas tyvärr aldrig riktigt om helt inför det utspelade.

Men filmen är avsaknaden av briljans till trots ändå tveklöst bra, och Birgitte Hjort Sørensen i rollen som Marie skildrar dessutom bitvis den inre och lugna sammanbitna paniken på ett mycket fint sätt. Dock kan jag inte hjälpa mig ifrån att undra var historien om hennes egna konst tog vägen, var mina känslor inför vissa nyckelscener i filmen håller hus, och kanske framförallt om detta inte hade kunnat bli minst två snäpp bättre?

Tim Buckley 2 har röstat

av Tim Buckley