Recension av Bang, Bang... You're Dead

B
ang, Bang You're Dead

"-I don't understand
-What
-Just because Josh's girl-friend left him for another he goes around shooting people.
-What about that?
-It makes no sense
-What is so diffrent from that and threatning to blow up the football team, Trevor?
-Yeah, but it was'nt loaded it was just an empty can and a fuse.
-Well you're just one step away from Josh. I mean some people won't even take that step, Trevor.
What do you think is so diffrent beetween you and Josh? strengh, fear, conscience?
Whatever it is lets call it X, what if I went in to your soul and took X out of you.
Who would you be then, Trevor?
-I'd be Josh"

Detta är en dialog från Bang, Bang You're Dead. Titeln kommer från en pjäs med samma namn som ett par studenter har skrivit i USA. Pjäsen spelas brett i USA, i skolor och kyrkor.
Filmen handlar om Trevor som var riktigt duktig en gång i skolan tills en mobbare kom till han. När filmen börjar så har Trevor hotat att spränga upp skolans fotbollslag och faktiskt gjort en tom bomb. Nu vill läraren av drama-lektionerna sätta upp pjäsen Bang Bang You're Dead i skolan och han vill att Trevor ska spela huvudrollen. Trevor tvekar men när han får se den nya tjejen som också ska spela i pjäsen så ska han ge pjäsen en chans. Josh är alltså huvudpersonen i pjäsen.

Den här filmen är en riktigt stark berättelse regisserad av Guy Ferland, han gör ett utmärkt jobb med kameran och vinklar, han verkar veta exakt vad han ska göra.
Skådespelarna gör faktiskt också ett riktigt bra och överaskande jobb. Ben Foster spelar Trevor och det är upplyftande att se en hyfsat ung skådespelare som gör ett sånt bra jobb. Tomas Cavanagh gör också ett underbart jobb som läraren, ifall ni ser på tv-serien Ed så kan ni nog känna igen karaktären lite ifrån Ed, samma positiva attityd mot allt.
Resten av folket gör också ett bra jobb och är underbart övertygande.

Det är dock inte det som lyfter upp filmen, det som gör filmen till den film det faktiskt är.
Är framförallt karaktärerna, handlingen och scenerna.
Karaktärerna är riktigt intressanta och skådespelarna spelar på ett sånt sätt att det känns som om vi faktiskt känner dem. Vi känner nog mycket igen oss från våran egen skola, gängen och dem.
Och det är nog just därför folk gillar den här filmen, vi känner igen oss. Jag tror att vilken person som än ser den här filmen kommer att känna igen sig på något vis, konfrontationerna och mobbningen. Visst är det kanske svårare att känna igen sig för att man är svensk men huvud sakerna finns här.

Sen har vi ju scenerna som inte bara är underbara och välgjorda. Jag tycker det är lite synd att filmen inte kommer igång efter halva, inte för att det är ointressant den första hälften men det är just efter sista halvan då historien verkligen sätter fart.
Varje scen är inte fylld med sorgsenhet eller gladhet, nej, utan med så mycket hat och rädsla att det är svårt att hålla tillbaks tårarna efter ett tag. Varenda, ja, precis varenda scen verkar komma närmare ett hat till Trevor eller någon annan, vilket känns hemskt obehagligt. Vilket är exakt vad den här filmen försöker få oss att göra, att känna obehag för varenda sekund som går.
Däremot så finns en upprymdhet av tomhet som kommer och varje gång som vi ser Trevor så förstår vi hur han känner sig, är och har varit.

Däremot så vill filmen lära oss något, inte för att det är en dålig sak men den här filmen verkar vilja lära oss för mycket vilket får den att kännas som en film man ser i skolan och efter man har sett den så är det riktigt svårt att skaka av sig just den känslan.
Men det ska inte komma i vägen för att se just hur underbar och välgjord den här filmen är.

JoeZ 35 har röstat

av JoeZ