Recension av Barton Fink

År: 1991
31/8 2004
Recenserad av Hank Vermin
B
arton Fink är inte bröderna Coens mest framgångsrika film, men frågan är om den inte är deras bästa. Gillar man lite lagom mystiska filmer väntar hur som helst en högtidsstund.

Titelfiguren Barton Fink är en lovande ung dramatiker som just gjort succé med en pjäs i New York. Som ett brev på posten kommer erbjudandet från en filmmogul om att komma till Hollywood och börja skriva manus istället. Barton accepterar efter viss tvekan, men mötet med den evigt soliga drömfabriken blir inte vad han väntat sig. Barton inkvarteras på ett förfallande gammalt hotell, får uppdraget att skriva en wrestlingfilm och drabbas av svår skrivkramp. I rummet intill bor en pratsjuk bjässe som presenterar sig som försäljare, och en dag vaknar Barton upp med liket av en kvinna intill sig i sängen...

Exakt hur allting hänger samman är inte solklart (åtminstone inte i mitt minne, för det var ett tag sedan jag senast såg filmen) men det är oupphörligt fascinerande, pepprat med svart humor och mycket stämningsladdat. John Turturro och John Goodman är klockrena i rollerna som Barton respektive hans fryntlige rumsgranne, och bröderna Coen lyckas ge Bartons våndor en klaustrofobisk påtaglighet.

Det är lite noirdoftande Hollywoodskröna över det hela, parat med vad som tycks vara en mardrömslik allegori om konstens svårighet att överleva i kommersialismens tidevarv. Eller övertolkar jag nu? Hursomhelst är Barton Fink en tät och tjusig film som tål att ses flera gånger.

Hank Vermin 15 har röstat

av Hank Vermin