Recension av BASEketball

Ã…r: 1998
11/7 2004
Recenserad av m86
N
är det gäller sjuk-humor, så är nog David Zucker en av dom bästa på att regissera! Här i denna film får han hjälp av South Park-skaparna
Trey Parker & Matt Stone, som båda två spelar gudomligt roligt!

Denna komedi handlar om två kompisar som är riktiga förlorare:
Joe "Coop" Cooper (Parker) & Doug Reimer (Stone) som tillsammans av en ren slump, kommer på en helt ny sport som kallas "Baseketball" (en blandning av Basket & Baseball). Rätt som det är, så blir sporten mycket populär.
Tillsammans med en liten kille som heter Kenny Scolari (eller som dom kallar honom för: "Squiek" eller "Little Bitch") vinner dom en helt egen liga i stan, och blir erbjudna av en känd miljonär, att starta sporten på riktigt.
5 år senare, så har sporten blivit en riktig liga, mer populär än NHL, och det är Coop & Reimer som är stjärnorna i laget "Beers".
Men av en "olycka" så dör deras ägare (miljonären alltså), och Coop blir den nya ägaren. Vinner dom ligan, så får han fortsätta äga laget, annars går laget till miljonärens fru (som är väldigt ung och sexig).
Samtidigt så försöker en annan miljonär (som även är ägare till Beers rival-lag "Felons"), att bryta Coop & Reimers vänskap med pengar och reklam, ja allt som förstör en idrotts-stjärnas liv. Samtidigt som Coop & Reimer slåss om en tjej: Jenna (som spelas av Jasmine Bleeth) som är ledare för en fond vid namn "Dream come true fondation".

Det här är en riktig härlig film, med sjuk humor i HÖGSTA klass!
Parker & Stone behöver visst inte bara 4 tecknade pojkar för att visa hur bra komiker dom är. Här gör dom dessutom parodi på en del filmer, men det ÄR ingen parodi-film egentligen. Här gör dom mer narr på t.ex. byte av ägare i laget, byte av spelare o.s.v.
Dom gör även lite parodi på drama filmer och sånt.
Det är lite skandinaviska delar här i filmen:
Aqua´s låt "Roses are red" spelas upp, A-ha´s låt "Take on me" och så är det en scen där Victoria Silvstedt ligger ochj hånglar med Matt Stone i en bubbelpool. Man skulle vilja spela denna sport och filmen ser ut att vara rätt på-kostad arr göra, vad vet jag!

Några gånger verkar det som om Parker & Stone har satt in lite South Park-influenser som att låta som Cartman i rösten och att Coop & Reimers kompis heter just "Kenny"!

Jag älskar den här filmen och jag skrattar många gånger, bästa scenen för mig är en sjukhus-scen som man stormgarvar åt.
Se denna film, och var beredd på att skratta.
För alla South Park-fans, så kan ni inte missa denna film!
Ni kommer tycka att det här är den bästa "spel-film" som Parker & Stone har gjort. Deras kompis Squiek är härlig, för han råkar illa ut och får hela tiden otur i filmen. Se den!!

m86 6 har röstat

av m86