Recension av Basic Instinct - iskallt begär

Ã…r: 1992
13/7 2004
Recenserad av billybob
F
ilmen handlar om en iskall och sexig författarinna som använder sina böcker som sitt alibi mot de anklagelser hon fått av polisen. Hon misstänks ha mördat en man med en issyl, direkt efter en vild orgie. Michael Douglas spelar polisen som ska uträtta mordet, men han blir genast indragen i hennes privatliv och de kommer allt närmare och närmare varandra, kan vara mycket riskfyllt.

Detta är en av de mest vågade filmerna som Hollywood producerade.
Och detta är verkligen en Hollywood produktion. Filmen gjordes inte för att regissören skrev ett manus och sedan försökte få sponsorer och skådespelare att göra filmen. Nej, allt började med en producent som läst manuset och anställde Michael Douglas och sedan regissören.
Men trots det är detta en väldigt vågad och kontroversiell film. Den skapade rabalder redan innan den kom ut vilket säkert bidrog till dess senare framgång.
Filmen upprörde både feminsiter och homosexuella och ibland blev protesetrna så högljudda att man hade svårigheter att filma, och även vissa av skådespelarna blev tveksamma om deras medverkan. Det blev bråk både mellan regissören och producenterna, mellan regissören och skådespelarna och tom mellan regissören och manusförfattaren.
Men vad är resultatet? Oavsett vad man tror så är detta en av de bästa filmerna som har producerats av den komersiella maskinen. Mycket av kontroversen beror kanske just på att filmen gjordes av ett stort bolag med Hollywood bakom sig, kanske hade det inte varit så problematiskt om den gjordes av ett oberoende bolag.
Detta är en stark och obehaglig film. En erotisk thriller och till skillnad från andra erotiska filmer, är det sexuella här en stor del av filmen och inte bara ditlagt för att filmen ska sälja. Och det är inte "fin" erotik vi snackar om, det är våldsam, djurisk erotik. Erotik som slutar i blodiga orgasmer.
Men filmen funkar på grund av att man ser en slags logik i allt inget är överflödigt. Inget är osmakligt eftersom allt hänger ihop. Och visst är det serxuella överdrivet ibland men i det här fallet funkar det, redan i första scenen får vi se vad filmen egentligen handlar om, vi blir varnade, sedan är det upp till oss.
Skådespelarna är också utmärkta, speciellt Sharon Stone, som gjorde succe med sin rolltolkning. Och modiga är de också (frågan är om de skulle göra något sånt idag). Men bland det bästa med filmen är musiken som nästan blir ett eget sexuell karaktär.
Jag tvekar inte att hävda att denna högst ovanliga hollywood film kommer att räknas bland de stora klassikerna i filmhistorien och kommer säkert att leva mycket längre än alla dess rykter.

Stygga-Vargen 0 har röstat
billybob 12 har röstat