Recension av Batman - återkomsten

År: 1992
21/11 2008
Recenserad av Switchblade
O
jojoj, var ska jag börja? Batman Återkomsten är verkligen en helt fantastisk film som sitter långt in i hjärtat på mig, jag ljuger inte när jag säger att jag sett den runt 20-25 gånger, eller nja, åtminstone 15-20 gånger. Hursomhelst: det här ÄR den bästa Batman rullen. Inte The Dark Knight, den är dock också bra.

Hursomhelst, Batman - återkomsten börjar en snöig julaftonskväll utanför Gotham City någon gång för länge sen, typ 1960 eller nåt sånt.

40 år senare har filmens huvudskurk, den minst sagt udda figuren Pingvinen, gått och blivit betydligt mycket större, han har även ett jävla storhetsvansinne, han planerar nämligen att ta över staden. Redan i början visar han vad han är kapabel till att hitta på när ett gäng våldsamma clowner hoppar ut ur ett enormt paket efter det att borgmästaren Max Schreck hållit tal, detta är såklart en undanmanöver för att effektivt kunna kidnappa honom och utpressa honom. Sättet det går till på däremot, det går att diskutera.

Selina, Max sekreterare, kommer hem till sin groteska lägenhet efter att ha blivit utsatt för ett mordförsök, i ett tillstånd där man kan börja undra om hon tagit LSD blandat med thinner eller något liknande. Hon slår sönder sin lägenhet totalt och plockar fram sin svarta läderjacka och gör om den till en heltäckande S&M-dräkt. Bara det ska den här filmen ha en jävla massa cred för.

Nu har jag beskrivit handligen tillräckligt känner jag, nu är det dags för mer av recensionen. Det här är verkligen en helt jäkla fantastisk film som krossar Dark Knight alla dagar i veckan, regin är helt perfekt, actionscenerna jävligt bra gjorda och castingen till denna film är över huvud taget mycket bra. Vi har förutom DeVito som Pingvinen Michelle Pfeiffer som Catwoman och Michael Keaton som Batman.

Keaton är lika mycket Batman för mig som Schwarzenegger är Terminator. Det är lite det som gör att de andra filmerna är inga höjdare direkt om man säger så, dels har vi ingen Keaton som Batman och dels har vi inte Burton i regissörsstolen.

För att göra en lång historia kort, jag älskar Batman återkomsten!!!!

Tim Burton vet verkligen hur man ska göra Batman på bästa möjliga sett.

10/10

En av de bästa filmer som någonsin gjorts.

mageek 6 har röstat
Switchblade 18 har röstat