Betyg idag: 1 136 Besökare idag: 4 647

År: 2005
31/7 2005
Recenserad av connya
D
et är populärt med prequels; både i film- och i bokvärlden. För när det finns någonting otroligt spännande att göra en historia av men allting redan mjölkats ur är det ganska smart att gå tillbaka och berätta vad som hände innan allting. Man behöver inte ta hänsyn till så mycket saker som de filmerna som är producerade tidigare berättar utan man kan skapa sin egna version.

Batman var för mig länge Adam West och stora bubblor med "Pow" och "Paff". Eller så var det Tim Burton och Michael Keaton. George Clooney och Val Kilmer är två andra män som fått bära den svarta masken och leka fladdermus.

Ryktet om Batman Begins med Christopher Nolan som regissör startade ganska tidigt och jag såg fram emot det. Biosommaren 2005 har varit ganska överväldigande och med det kommer givetvis förväntningar. Således är de första fyrtiofem minuterna om Bruce Wayne också inte kanske fullt så engagerande som jag trodde. Berättelsen om hur den unga grabben ser sina föräldrar bli mördade och hur han börjar söka en mening med livet och hamnar bland brottslingar för att sedan hamna i ett fängelse har sina stunder - men det är ett ganska tafatt intro. En man vid namn Henri Ducard (Liam Neeson) ser potential i den unga mannen vars inre rymmer hämnd och vrede och tränar upp honom till ett syfte han själv inte vet men som han vid valet inte går med på. Han vill inte bli en bödel och även om det mycket i början handlar om att få hämnas sina föräldrar förvandlas det också till att kämpa för rättvisan i den korrupta och sönderfallna staden Gotham City. Som en symbol, Batman, kan han med hjälp av sin styrka, smidighet och sina prylar försöka rädda staden från totalt sönderfall.

För även om en träningscen mellan Bruce och Henri Ducard är ganska engagerande med några repliker som ger allting lite bakgrund är det tillbaka i Gotham som äventyret börjar på allvar. Att se Bruce Wayne bygga upp det som sedan ska bli den berömda Batman - grottan och designa sin dräkt är överlag riktigt roligt och spännande. Som en massa pojkdrömmar som går i uppfyllelse.

Regissören Christopher Nolan må slarva en del med att bygga stämning då en del klipp och framförallt foto känns tamt tillrättalagt. Hans Zimmer & James Newton Howard öser på med känslomusiken men alla delar är inte helt perfekta; som tur är finns det många andra saker att bli förälskad i under de 141 minuterna filmen flyger igenom. Som butlern Alfred ser vi Michael Caine och även om han kanske saknar lite av den trygghet och leendet som Michael Gough hade är han ändå ett perfekt val. Morgan Freeman syns som Lucius Fox; mannen som ligger bakom Batmans uppfinningar och så Gary Oldman som polisen Gordon som stundtals briljerar riktigt mycket.

Batman lyckas bygga upp en hel del stunder som känns väldigt spännande. För även om Tim Burtons berättelse om honom också har sin charm finns det lite mer allvar och mörker i Nolans version. Ibland kan det bli lite tråkigt; med skurkar utan karaktär; Cillian Murphy är ospännande i sin roll och Tom Wilkinson gör visserligen bra ifrån sig men är en alldeles för vanlig ond människa. Det är visserligen ganska skönt att slippa de utpräglade seriefigurerna men den mörka sidan har i och med det inget riktigt intressant ansikte. Men filmen får en fin avvägning och en helt annan ton tack vare detta så även om jag gärna hade sett någon mer spännande karaktär där ger det ett bra helhetsintryck.

Sedan kan jag inte låta bli att nämna fotot en gång till som överlag är tråkigt och intetsägande; i actionscenerna som utspelar sig man mot man känns det mer som man döljer taskig koreografi än att skapa någonting intensivt så där saknar jag lite vidare bilder och mer orginalitet.

Efter filmens första kapitel lyckas många scener ge en hel del fart. För även fast själva "vapnet" som de onda använder sig av och sprider panik med inte känns särskilt roligt, och de effekter det ger med sig stundtals ser väldigt töntiga ut, mynnar det ändå ut i en film som i helhet lyckas göra ett stort intryck. Jag fascineras av enskilda scener, och Christian Bale som Bruce Wayne fungerar alldeles perfekt. I sin dräkt som Batman ger han oftast ett seriöst intryck även om plötsliga klipp ger en del repliker lite hackigt spel - men han har en nyansskillnad mellan Wayne och Batman som Keaton, Clooney och Kilmer saknade.
Den lilla oneliners - humorn som existerar ger en del lagom skratt, mörkret känns tilltalande och atmosfären överlag väl avvägd och som sagt fungerar många scener alldeles fantastiskt.

Det känns som om min avvägning hurvida en film ska plocka en extra poäng kan vara ifall de lockar att sedan hamna i min dvd-samling och även fast en del brister drar ner betyget litegrann får Batman Begins ändå den fyra den förtjänar att få. Mest för att jag redan längtar efter att se den en gång till. För när jag nästa gång tar mig igenom den tama inledningen och ser filmen kommer jag återigen förstå varför jag köpte alldeles för många apelsinläsk i svart burk med Batman - logo på för 16 år sedan.

Och det var ju inte för att läsken var jättegod direkt - utan av skäl som just det här.

annihilat0r 6 har röstat
BeforeYouDie 1 har röstat