Recension av Batman och Robin

Ã…r: 1997
15/3 2007
Recenserad av nyo267n
B
atman och Robin hyllades när den lanserades. Kritiker och biobesökare var eniga om att det här var filmen som skulle leda superhjältefilmen in i finrummet. Som något av en superhjältefantast och -kännare kan jag inte annat än att ansluta mig i hyllningskören.

Joel Schumacher hade lyssnat på kritiken Batman Forever mött och castade därför en inspirerad och dessutom äldre Bruce Wayne i form av George Clooney. Dessutom hade producenterna den goda smaken att initiera Arnold Schwarzenegger, en av våra största actionikoner genom tiderna, för en på den tiden enorm summa pengar. Arnold återgäldade producenterna och oss tittare med en fenomenal gestaltning av Mr Freeze - en genialisk superskurk med ett hjärta av is men ändå så full av känslor innerst inne.

Resultatet? En bländande bra actionfilm som jag snarare skulle vilja klassa som ett drama. Detta på grund av att fokuset i filmen aldrig ligger på actionsekvenserna, som i och för sig är spektakulära, utan på karaktärsutvecklingen. För första gången gestaltas det kärleksfulla förhållandet mellan butlern Alfred och Bruce Wayne så som vi alltid velat se det; Butlern Alfreds svåra sjukdom är lika plågsam för vår hjälte som för den sjuke gamle mannen, och som betraktare kan vi inte annat än att ryckas med i den känslomässiga bergochdalbana berättelsen erbjuder. Vi slits mellan hopp och förtvivlan och när väl historiens upplösning kommer kan i alla fall inte jag låta bli att fälla en tår.

Det ska även sägas att jag, när filmen premiärvisades, passade på att noga iaktta övriga biobesökares reaktioner. Många satt förstummade och jag gissar att inte ett öga var torrt. Vid de mest nervpirrande och spektakulära actionsekvenserna satt de flesta med hjärtat i halsgropen och vissa lämnade till och med salongen när det hela blev för spännande.

Scenen i fråga jag främst tänker på är den där våra hjältar Batman och Robin (sidekickarnas sidekick och även en gayikon) tvingas spela hockey mot en grupp färgstarka rånare som skickats ut av Mr Freeze. Det hela låter kanske som en tråkig sekvens tagen direkt ur Mighty Ducks men om jag (utan att spoliera för mycket för er som inte redan sett filmen) berättar att pucken i det här fallet är en diamant värd ofantligt mycket pengar förstår ni säkerligen hur mycket som står på spel. För vissa i biopubliken blev spänningen för stor och vissa lämnade, som nämnts ovan, salongen.

För att jag inte ska förstöra filmupplevelsen för er läsare lämnar jag återberättandet av filmens historia därhän. Jag kan emellertid avslöja en sak: manusförfattarna kan verkligen sin sak.

Själv har jag mycket svårt att bestämma mig för ett betyg. Få filmer föräras en femma och för detta krävs det att filmen i fråga är en omedelbar klassiker. Batman och Robin ligger inte många snäpp därifrån - närmare bestämt endast fyra sådana små men ändå betydande snäpp. Betyget blir därefter en starkt skinande etta. Följaktligen återstår endast att tacka Schumacher, Schwarzenegger och Clooney för denna bestående upplevelse. Uma Thurman är för övrigt lysande.

mageek 2 har röstat
Rollywood 1 har röstat