Recension av Batman v Superman: Dawn of Justice

Ã…r: 2016
31/3 2016
Recenserad av August Dellert
D
et första mötet mellan Batman och Superman, eller Stålmannen som han kallades en gång i tiden, ägde rum redan 1952 i serien Superman #76. Rykten om filmatiseringen av detta episka möte pågick i flera år, inte minst efter att loggan som korsar Batmans och Supermans symboler dök upp i filmen 'I Am Legend' år 2007. Men det hela blev verklighet först när Warner Bros bestämde sig för att göra som Disney och FOX gjorde med Marvel och producera en hel serie med filmer kring sina hjältar från DC Comics. Först ut var filmen 'Man of Steel', som trots ett relativt milt mottagande visade sig vara det första steget ut i denna större filmvärld. Och nu är Zack Snyder tillbaka i registolen för att cementera DC Comics som en värdig utmanare till Marvels populära mutanter och hämnare.

'Batman v Superman: Dawn of Justice' (BvS) tar sin början tätt efter handlingen i 'Man of Steel' och vi får se resultatet av all den massiva förstörelse som ägde rum i dess slutskede. Framförallt får vi bekanta oss med en härjad och något äldre Bruce Wayne som ser faran med en så kraftull varelse som Superman. Waynes oro trappas upp genom Lex Luthors lömska planer och spänningen ökar. Mer vill jag inte avslöja men jag kan säga att handlingen är djupare och mer komplex än vad jag förväntade mig.

Det var ett omtalat beslut att låta Ben Affleck axla Läderlappens mantel, särskilt med tanke på hans kritiserade prestation som Daredevil i filmen med samma namn från 2003. Men personligen tycker jag att han passar utmärkt i rollen med hans kraftiga haka och muskulösa fysik. Dessutom har Affleck utvecklats till en ytterst respektabel skådespelare dem senaste åren med filmer som 'The Town' och 'Argo'. Henry Cavill, som spelar Superman, har en betydligt mörkare utstrålning än dem tidgare tolkningar vi sett av karaktären och just mörker är ett starkt tema i 'BvS'. Till skillnad från Marvels färgglada hjältar så är 'BvS' praktiskt taget helt humorlös. Det är en väldigt seriös och ofta dyster historia, men den eftersträvar dock inte realism på samma sätt som Christopher Nolans filmserie. Det här är en tolkning som inte skäms för sitt grundmaterial och öser på med överflådig action och extraordinära händelseförlopp i stil med Snyders 'Watchmen' från 2009. 'BvS' påminner även väldigt mycket om 'Watchmen' rent estetiskt tack vare filmfotografen Larry Fong och det bör ses som en komplimang då 'Watchmen' är en riktig fröjd för ögonen. Två andra otippade skådespelarval är Gal Gadot som Wonder Woman och Jesse Eisenberg som Lex Luthor. Men båda dessa överträffar mina förväntningar och lyckas ge nytt liv åt sina klassiska figurer. Vi får även återse Amy Adams som Lois Lane, Laurence Fishburne som Daily Planet chefen Perry White samt upptäcka en ny Alfred i from av Jeremy Irons.

Superman är en väldigt svår figur att göra en bra film om. Vi har sett flera mer eller mindre misslyckade försök så som Superman Returns av Bryan Singer som ligger bakom framgången med X-Men. Orsakerna till dessa svårigheter är många men i 'BvS' lyckas dem betydligt bättre även om jag tycker att det är Batman som skiner starkast i detta gemensamma äventyr. Purister kommer onekligen att klaga på vissa förändingar som gjorts i denna tolkning av serierna, men jag skulle ändå vilja påstå att 'BvS' på många sätt är mer lik serien än någon tidigare filmatisering av dessa figurer från DC Comics. 'BvS' har bland annat hämtat inspiration från serien 'The Dark Knight Returns' av Frank Miller samt 'The Death of Superman'.

Warner Bros satsar stort på denna extravaganta filmserie och jag kan med lättnad säga att det börjar mycket bra. Filmens styrka ligger i sin mer filosofiska analys av vad superhjältar innebär för världen och att vi får bekanta oss med en fascinerande nytolkning av Batman som är mer 'super' än vad vi sett honom förut. Många kommer onekligen klaga på filmens speltid på hela 153 min, att den tar sig själv på för stort allvar eller att slutet innehåller för mycket CGI. Men för mig som älskar dessa figurer så är detta djupdyk precis vad jag önskade mig och jag ser med stor glädje fram emot fortsättningen.

August Dellert 16 har röstat

av August Dellert