Recension av Batman

År: 1989
4/6 2004
Recenserad av connya
S
eriehjältar har alltid varit någonting man kan göra film utav. Redan för längesedan förstod många förtjänsten med att göra de tecknade figurerna till antingen Tv - serier eller filmer med dåtidens ganska billiga effekter. Men när filmtekniken gick framåt kunde man göra mer spektakulära scener i mer fantastiska miljöer. Någonting som gjorde Tim Burtons version av Batman så fantastisk var främst hans osvikliga känsla för miljöer men också att han valde att ge det hela en ganska mörk och rå inramning.
Gotham City är en mörk stad där kriminaliteten spårar ut för polismyndigheten. Den farligaste av dem alla är Jokern och det är bara Batman som kan stoppa honom och få ordning på gatorna igen.
Det räcker ungefär så. Batman handlar om en klassisk kamp mellan det goda och det onda, men inte där hjälten är vem som helst. Batman agerar helst i skuggorna och Bruce Wayne, Batmans rätta identitet, trivs bäst med att hålla sitt alter ego hemligt.
Man kan diskutera om Michael Keaton verkligen är en särskilt bra skådespelare när masken är av, men i sina trikåer är han nog fortfarande en av de hårdaste som burit Batmandräkten. Vi slipper också någon fånig sidekick form av en yngre och mer kaxig Robin utan Batman kan slåss mot Jokern själv på sitt sätt.
Jokern, spelad av Jack Nicholson, är ett kapitel för sig. Han är förmodligen en av de mest färgstarka och ondskefulla skurkarna på film någonsin och definitivt ett av skälen till att 1989 års Batman är så bra.

I händerna på Tim Burton framställs också Gotham som en väldigt ogästvänlig plats, och den vackra kvinnan Vicki spelad av Kim Bassinger bryter perfekt ut från det gotiska med sin eleganta, vackra stil som samtidigt är lockande farlig. Alla saker mactchar varandra perfekt och filmfotografen Roger Pratt lyckas med sitt bildspråk kombinera Danny Elfmans musik och Tim Burtons regi till någonting utöver det som dagens superhjältefilmer saknar.
Det finns också en sak som alldeles för ofa glöms bort i filmsammanhang och det är vilken avgörande roll en Production Designer har. Min absoluta favotit heter Rick Carter (Forest Gump, Jurassic Park mfl.) men i detta fallet heter mannen Anton Furst. Det är en Production Designer som tar manuset och regissörens tolkningar av det och framställer den värld som vi åskådare sedan ser och Batman kommer alltid ha samma mörka magiska intryck på mig som Alex Proyas "The Crow" har, fast på ett helt annat sätt.
Tyvärr gick Furst bort 1991 och kanske är det ett av skälen till att inte mycket av den mystik och ton som angavs i Batman levt kvar till dagens filmer. Eller så var det helt enkelt så att Batman skulle bli den klassisker vi hela tiden skulle jämföra superhjältefilmer med.

Det ska bli ytterst spännande att se vad Christopher Nolan kan göra med Christian Bale i dräkten när Batman återvänder nästa år.
Fram tills dess är detta mitt minne och intryck av mörkrets och brottets bekämpare jag har.

Rollywood 0 har röstat
connya 9 har röstat