Recension av Battle for Haditha

Ã…r: 2007
28/1 2008
Recenserad av svenrutger
B
attle for Haditha är en skrämmande realistisk film där Nick Broomfield ger sin bild av tragedin i Haditha. Jag tror aldrig att jag har sett en krigsfilm som känns så autentisk som denna.
Valet av ämne medför ju onekligen att filmen får en antiamerikansk ton. Men detta är inte en film vars syfte är att demonisera de amerikanska marinkårssoldater som var inblandade i dödsskjutningarna. Istället ger filmen en förvånansvärt mångfacetterad bild av skeendet där de amerikanska soldaterna såväl som de irakiska motståndsmän som utlöser vägbomben blir människor utav kött och blod. Här finns inget utrymme för några hjältar eller stereotypa skurkroller. De våldsgärningar som begås är produkten av den extrema situation som råder där människorna av rädsla och hat drivs till att begå fruktansvärda handlingar. Filmen skildrar på ett mycket övertygande sätt komplexiteten i den till synes ändlösa irakiska våldsspiralen.

När jag läser om filmen blir jag inte mindre imponerad. Nick Broomfield som ju har en bakgrund som dokumentärfilmare har valt att inte använda sig av skådespelare. Istället har han i rollerna tillsatt personer som verkligen har erfarenhet av det de skall skildra. De amerikanska soldaterna är verkligen soldater som tjänstgjort i Irak och irakierna är flyktingar som flytt ifrån den verklighet de nu fått i uppgift att gestalta på film. Detta ger filmen en oerhört slagkraftig känsla av realism. Den soldat som ges mest utrymme i filmen spelas av Elliot Ruiz. Som sjuttonåring(!) tjänstgjorde han själv som marinkårssoldat i Irak tills han blev alvarligt skadad och fick återvända till USA. När han i en scen bryter ihop framför spegeln på toaletten är det äkta tårar som rinner utmed hans kinder då hans egna minnen från Irak väcks till liv.

Vid inspelningen fick skådespelarna aldrig se manus och dialogen improviserades fram utifrån vissa riktlinjer. Allt för att reaktionerna skulle bli så äkta som möjligt. Detta tillsammans med det skakiga fotot ger filmen en oerhört dokumentär stil.
Nick Broomfield har på detta sätt åstadkommit något som känns tämligen unikt och som tagit filmmediet ännu ett steg längre.

svenrutger 10 har röstat

av svenrutger