Recension av Battle Royale

År: 2000
21/11 2003
Recenserad av Yakuza
D
en japanska regeringen agerar i panik när samhället är på väg att stupa. När ungdomarna gör revolt mot skolan och det japanska samhället, beslutar sig regeringen att införa en ny lag ”Battle Royale”. Den nya lagen går ut på att man varje år slumpvis väljer ut en skolklass som ska kidnappas och forslas till en ö för att strida mot varandra. När de kommit fram till ön förses niondeklassarna med mat och vapen i en väska. Den enda regeln som gäller i de så kallade spelet är att det enbart får finnas en överlevande efter tre dagar, då spelet tar slut. Om det nu skulle finnas fler överlevande så kommer alla att dödas. Det finns ingen möjlighet att lämna ön!

Medverkande i Battle Royale är Tatsuya Fujiwara, Aki Maeda och Takeshi Kitano. Står för regi gör Kinji Fukasaku och jag tror att det är viktigt att känna till Fukasakus bakgrund för att kunna förstå varför han gjort Battle Royale.

År 1945 när Fukasaku var femton år gammal gick USA in med artilleri i Japan. I ett uttalande berättar Fukasaku om anfallen, han berättar att det inte fanns någon möjlighet att rymma. Han överlevde genom att ta skydd under sina kamrater. Han berättar även att de i skolan fått lära sig att Japan krigade för världsfred, Vilket i hans ögon var rena lögnen. Han säjer att efter detta har han inte kunnat lita på vuxna.

När han på nyheterna hör talas om våldsbrott bland ungdomar har han svårt att döma dem. Detta utgör grunden för alla Fukasakus sextio filmer.

”Det är alltid många som dör i mina filmer. Dom dör på fasansfulla sätt. Men jag gör dem på de sättet eftersom jag inte tror att någon skulle varken älska eller lita på mina filmer på något annat sätt.”
(Egen översättning).

Battle Royale har gjort skandalsuccé i hela världen. Fukasaku säjer i en intervju att filmen inte är en varnig till ungdomar, han liknar filmen vid en fabel som tar upp moderna frågor. Man ska inte se filmen som en varning snarare en tankeställare.

Fukasaku påbörjade en uppföljare till Battle royale men han dog sorgligt nog i cancer tidigare i år. Men Kinjis son Kenta Fukasaku har klivit in och tagit över rollen som regissör av uppföljaren.

Till sist. Jag anser att Fukasaku har lyckats otroligt bra men Battle Royale, han har fört fram ett starkt budskap som har chockat och fått en hel värld att tänka till i de banor han velat, framförallt Japan. Skådespelet kan man inte klaga på även om det inte är filmens stora tjusning. Men under de omständigheter man har arbetat å sätt i förhållande till de medvärkandes unga ålder så är deras prestationer mycket höga.

QZQ 26 har röstat

The Mole People
Tin Man
Carrie
Cannibal Holocaust
Gul gul gul är vår undervattningsbåt
Psycho
Super Mario Bros.