Recension av Battlefield Earth

År: 2000
16/12 2006
Recenserad av Priceguy
S
å fick jag till slut se Battlefield Earth, denna legendariska bottenfilm. Inte en recensent har mig veterligen haft något som helst positivt att säga om filmen, vilket i och för sig inte är så märkligt med tanke på att den är baserad på en bok av L Ron Hubbard, scientologkyrkans grundare. Nu hålls scientologien, som tur är, borta från den här filmen. Tydligen är den mer framträdande i boken, men jag har inga planer på att läsa den.

Filmen har helt enkelt rykte om sig att vara en av de absolut sämsta filmer som någonsin gjorts och nämns i samma mening som "Plan 9 from Outer Space", "Manos the Hands of Fate" och "Highlander II".

Men jag såg den till slut, och jag måste säga att fullt så dålig är den inte. Om man bortser från att skådespelarinsatserna är fruktansvärt dåliga (vilket är konstigt med tanke på att skådespelare som John Travolta, Barry Pepper och Forest Whitaker har visat i andra filmer att de kan agera; kanske var det något hos denna film som sög talangen ur dem) och att man kan köra en långtradare genom handlingen utan att ens skrapa lacken (ja, allt ni har hört om den här filmens intrig är sant, och mer därtill), så är den faktiskt inte ens särskilt dålig.

Visst, regissören Roger Christians fixa idé med sneda kameror är lite irriterande till att börja med, men det går över. Christian säger stolt i dokumentären "Creation and Evolution" att det inte finns en enda rak bild i filmen. Jag har inte klart för mig varför det är något att vara stolt över, men så är det i alla fall. När jag beskrev fenomenet för en god vän frågade hon om det var samma vinkel genom hela filmen, vilket fick mig att önska att det var hon som hade regisserat Battlefield Earth. Humorfaktorn hade varit enorm. Men så väl är det alltså inte.

Handlingen, ja. Jo, det finns faktiskt en sådan. Året är 3000. En ras utomjordingar som kallar sig psychlos har invaderat Jorden och besegrade all mänsklig militär på nio minuter. Nu håller de på att suga ut alla resurser ur planeten medan de få överlevande människorna antingen är slavarbetare åt psychlos eller lever som primitiva stamfolk i områden som psychlos har föga intresse av. En människa vid namn Jonnie (Pepper) kidnappas av psychlos för att bli slav, men har högre ambitioner än så. Psychlon Terl (Travolta) lär honom psychlospråket för att utnyttja honom i ett skumt, brottsligt projekt. Jonnie tar chansen och lär sig människornas historia och teknologi för att organisera ett uppror mot psychlos.

Jag vill inte närmare gå in på hans plan eller vad som händer, för det skulle förta den rena chocken när ni ser de obegripliga ting som Battlefield Earth har att visa upp. Omöjlighet efter omöjlighet förs på parad framför åskådarens ögon tills han helt enkelt ger upp och bara följer med på en bergochdalbanetur långt bortom verkligheten.

Men det är faktiskt hyggligt underhållande. Gömt under vinklade kameror, värdelöst skådespel och fullständigt absurd handling finns en kraftfull, intressant, och i sina vrår till och med originell historia som kämpar för att komma ut. Det hade kunnat göras mycket mer med den och det är synd att den hamnade i en film som för evigt, för att sno en fras från Roger Ebert, kommer att vara "the punch line of jokes about bad movies".

Priceguy 8 har röstat

av Priceguy