Recension av Be Kind Rewind

År: 2008
21/4 2008
Recenserad av sethgecko
M
ike (Mos Def) jobbar på en uråldrig videoaffär. Affären hyr bara ut gamla vhs:er och Mikes chef Elroy Fletcher (Danny Glover) är en åldrande man som borde gått i pension för länge sedan. Elroy bestämmer sig för att göra en resa för att hedra en gammal jazzlegend och lämnar affären i Mikes händer. Mikes bästa kompis Jerry (Jack Black) bor i en husvagn alldeles intill stadens kraftverk och tror att kraftverket ligger bakom allt ont i staden. Jerry bestämmer sig därför för att sabotera kraftverket, men lyckas istället bli magnetiserad. Dagen efter kommer Jerry på besök i videoaffären och lyckas avmagnetisera alla banden. För att inte framstå som inkompetent bestämmer sig Mike för att spela in Ghostbusters på egen hand för att affärens mest lojala kund (Mia Farrow) vill hyra den. Mike och Jerry tror inte att hon kommer att märka någon skillnad då hon är något senil.

Iden att ”sweda” filmer (vilket är vad de upphovsmännen kallar sina nyinspelningar) är väldigt Michel Gondrysk och bara i en Michel Gondry-film skulle folk acceptera dessa nyinspelningar som fullgoda substitut för originalet.

Skådespelarensemblen är dock bra, även om jag inte längre är särskilt förtjust i Jack Black. Här passar dock hans överspel som hand i handske och det fungerar av den anledningen. Mos Def är skitbra och visar verkligen att han kanske skulle lägga musikkarriären på hyllan ordentligt (även om han faktiskt är en skitbra rappare också). Danny Glover är också bra, medan Mia Farrow kunde ha bytts ut mot vem som helst. Det känns som det krävs en Woody Allen för att hon ska kunna prestera på ett bra sätt.

Problemet med filmen är att Gondryismen faller rätt snabbt. Det är kanonkul att se hur Mike och Jerry gör för att spela in sina filmer, med okonventionella trick för att lösa specialeffekter och skådespelarproblem, men samtidigt ser man att deras fokus ligger på att styra upp en dramadokumentär om en avliden jazzlegend och det är här problemen tar fart. Missförstå mig rätt: det är fortfarande kul och det är kul att se hur de spelar in sin dramadokumentär med ingen budget och på gränsen till rörande att de gör detta för att blidka chefen Elroy Fletcher, men det är hos Elroy problemet ligger.

Elroy Fletcher som karaktär känns bakåtsträvande och gammeldags, vilket på sätt och viss går rakt emot vad Michel Gondry står för. Mot slutet av filmen känner man sig tyvärr rätt kladdig av nostalgi och det beror mycket på Elroy Fletcher. Missförstå mig rätt igen: jag har inget emot nostalgi i sig. Jag älskar Bruce Springsteen som byggt hela sin karriär på att berätta historier om bättre tider och hur det var förr när han var ung och så vidare, men i film och framförallt amerikansk film, blir det tyvärr nostalgi på ett jobbigt sätt. Det är svårt att sätta fingret på det, men det blir, just det, kladdigt, ungefär som om man druckit en och en halv liter Coca Cola och känner en hinna av kladd i halsen.

sethgecko 29 har röstat

av sethgecko